*Odotusajan informointi, honey moon- ajan hallintaa vai peruskauraa ?*

*Odotusajan informointi, honey moon- ajan hallintaa vai peruskauraa ?*

HC jatkaa taas myyntiblogin aiheita eteenpäin ja olemme päässeet kesän jälkeen kohtaan,

jossa olemme onnellisesti clousanneet kaupan ja asiakas on tehnyt päätöksen uuden auton

ostamisesta. Juuri tämä prosessin kohta erottaa huippumyyjät ja peruslattialuudat toisistaan,

sillä kun on asiakkaan nimi saatu paperiin, osan mielenkiinto asiakaspalveluun lopahtaa täysin.

Moni autokauppa on sitonut provisiojärjestelmän osittain asiakastyytyväisyys- mittariin, joka

tietysti ohjaa mielenkiintoa edelleen pitämään huolta asiakkaan auton toimitusprosessista. Mutta

valitettavasti olen törmännyt liian usein myyjiin, jotka jatkavat suoraan uusiin asiakkaisiin ja ovat

seuravaksi tähän jo kaupat tehneeseen ihmisen yhteydessä, kun uusi auto tulee

rannasta/tehtaalta tai toiselta dealeriltä.

Halu palvella asiakasta loppuun asti pitää asua myyjässä !

Kun mitataan asiakkaan ostokäyttäytymisen tyytyväisyystilaa, on tämä hetki kaikista herkin.

Asiakas on tehnyt jopa elämänsä kalleimman päätöksen ja odotukset ovat korkealla. Hetki on

kuin ”honey moon” – tilanne, jossa sulho karkaa kylille kirkon ja häämatkan alun välissä !

Huippumyyjät jatkavat yhteydenpitoa, vaikka odotettavissa voisi olla ylimääräisiä

toimitusongelmia. Tässä kohdin toimitusongelmat pitää kertoa heti, koska maton alle

lakaiseminen ei auta yhtään ja asia joudutaan joka tapauksessa käymään läpi. Aina kun asiakas

soittaa myyjälle, onko auto jo tullut tontille, tippuu asiakastyytyväisyys indeksi. Mutta jos myyjä

kertoo asiakkaalle sähköpostilla, sms-vietillä tai soitolla prosessin kulusta, pysyy

asiakastyytyväisyysindeksi ennallaan tai se jopa nousee,

Pisimmät putket, mitä HC on itse kokenut yhdessä omien myyjien kanssa, ovat kestäneet melkein

1 ½ vuotta ja silti auto on edelleen päästy toimittamaan tyytyväiselle asiakkaalle ja tehty

myöhemminkin kauppoja. Osaksi onnistuminen on johtunut merkittävän suuresta haluttavuudesta

juuri tuohon uuteen automalliin/merkkiin. Mutta ilman myyjän aktiivista kommunikaatiota ja myös

esimiehen seurantaa pystytään pitkä toimitusputki helposti tuhoamaan ja kauppa perutaan.

Yksi tärkeä osa-alue on tehtaan järjestelmien hallinta ja uusien myyjien koulutus niiden käyttöön.

Lähes joka  merkillä on oma systeemi ja osa niistä on kaikkea muuta kuin yksinkertainen. Mutta

HC:n mielestä myyjälle pitää olla edelleen digitaalinen mahdollisuus katsoa koska tahansa, missä

auto menee prosessissa ja jos ollaan ainoastaan puhelimen varassa maahantuojaan nähden,

riskit kasvaa.

Millaisia muita kokemuksia autoveljillä ja- sisarilla on hallita pitkiä toimituksia ?

Hyviä luovutuksia ja kaupallista elokuuta, t. HC

(artikkeli julkaistu FB/Autojengi kanavalla 14.8)

(kuvan cr; Library of Congress, Scott, James, 1885-1938)

#autojengi, #wpsm; #autokaupan prosessi, #myyntikoulutukset

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

Luo ilmainen kotisivu tai blogi osoitteessa WordPress.com.

Ylös ↑

%d bloggers like this: