Verkkokaupan käsikirja 2019; kirja-arvostelu Mikko Hänninen, Aalto Yliopisto

Kari Wikholm kirjoitti alkuvuodesta 2019 tietoteoksen ”Verkkokaupan käsikirja 2019, jonka julkkarit pidettiin kesällä elokuussa Akateemisessa Kirjakaupassa Helsingissä. Kirja on saanut paljon julkisuutta ja se on hyväksytty muutamiin oppilaitoksiin oppikirjaksi sekä saanut oman paikkansa kaikista merkittävistä kirja jakeluketjujen valikoimista sekä kovakantisena että e-kirja versiona.

Mutta mitä mieltä ovat lukijat kirjasta ja ennen kaikkea, miten kirja on otettu vastaan akateemisissa piireissä? Mikko Hänninen Researcer (PhD candidate) Aalto Yliopistosta luki kirjan ja päätti laittaa omat mietteet paperille. Arvostan Mikon mietteitä kaupan pohtimisessa muutenkin, koska Mikko on itse suosittu keynote speaker eri kaupan tilaisuuksissa ympäri Suomea.

Ohessa Mikon mietteet, HC Wiki kiittää nöyrästi:

Mikko Hänninen arvostelu

Verkkokaupan käsikirja 2019

kustantaja: Books on Demand GmhB 2019

Suomalaisten verkkokauppiaiden ongelmana läpi ajan on ollut vertaisoppimisen ja tuen puuttuminen. Vaikka monelle kauppiaalle kansainvälistymisen ja digiedelläkävijyys on itsestäänselvyys, tunnistettujen menetelmien ja sovellusratkaisujen puuttuminen on usein johtanut siihen, että kehitys junnaa tahtotilaa perässä. Tähän on onneksi tullut vihdoin muutos kun keskeisiä verkkokaupan oppeja ja pelisääntöjä on nyt paketoitu yhteen tiiviiseen kirjaan.

Kari Wikholmin Verkkokaupan käsikirja 2019-kirja avaa konkreettisesti verkkokauppaan ja verkkoliiketoimintaan liittyviä haasteita ja valintoja. Vaikka verkkokaupan avaaminen itsessään on monella kauppiaalle iso päätös, kirja osoittaa, että tämä on vasta alkua – mikäli verkkokaupassa haluaa todellisesti menestyä, asiakas täytyy todellisesti laittaa liiketoiminnan keskiöön 24/7 ja 365 päivää vuodessa. Verkkokaupan pyörittäminen ei kuitenkaan ole mitään rakettitiedettä. Tärkeintä on, että kauppias kuuntelee asiakasta ja tarjoaa ne välineet, sekä kanavat, joita kuluttajat haluavat että etsivät – mikäli kuluttajalle mieleinen maksu tai toimitustapa ei ole saatavilla, asiakas on nopeasti menetetty kilpailijalle. Käytännössä verkkokauppa on jatkuu A/B testausta jossa haetaan ja etsitään niitä ratkaisuja joilla konversio saadaan maksimoitua mm. palvelutarjontaa ja prosesseja kehittämällä.

Keskeinen viesti kirjassa on, että kauppiaan täytyy lähtökohtaisesti itse johtaa kaupan murrosta, ja ymmärtää sen eri osa-alueiden vaikutuksia kaupan tekemiseen. Tähän on helppo samaistua. Vaikka paljon mediassa puhutaan mm. Amazonista ja sen mahdollisesta Suomeen tulosta (jota kirjassa myös sivutaan), kauppiaan täytyy ensisijaisesti johtaa omaa verkkokauppaa ja ymmärtää sen osa kokonaistarjoomaa. Verkkokaupan lisäksi voi olla mahdollista hyödyntää sitten muita kanavia ja alustoja esim. kansainvälisen tukena. Kirjassa esimerkiksi sivutaan Amazonin tarjoamia mahdollisuuksia, etenkin sen mainosalustan osalta.

Suosittelen Verkkokaupan käsikirjan lukemista verkkokauppiaille ja kaikille kaupasta kiinnostuneille. Se tarjoaa erinomaisen pohjan alan viimeaikaisten kehitysaskelien ja verkkokauppaan liittyvien strategisten valintojen ymmärtämiseen.

jakelu: http://www.bod.fi ja hyvin varustetut kirjakaupat sekä kirjastot

tilaa tästä:

https://www.bod.fi/kirjakauppa/catalogsearch/result/?q=verkkokaupan+k%C3%A4sikirja

Dia1

#wpsm yhteistyössä:

#myspeaker

#speakersforum

#puhujatori

#inhunt

#mark

#oppiafi

#wpsm on konsulttipalvelu, joka auttaa yrityksiä myynnin, markkinoinnin ja hr haasteissa digimurroksen aikana. 

kari.wikholm@wpsm.fi

0400884253

#itsejohtaminen #fiilis #tunteet #kompetenssit #prosessi #itseohjautuvuus #digiviestintä #socialselling #henkilöbrändi #digimurros #hr #myynti #markkinointi #crm #tiimityö #yhteishenki #arvostus #johtaminen #exitcase #työnmurros #verkkokauppa #digikauppa #synergiaindeksi

1 thoughts on “Verkkokaupan käsikirja 2019; kirja-arvostelu Mikko Hänninen, Aalto Yliopisto

Add yours

Jätä kommentti

Pidä blogia WordPress.comissa.

Ylös ↑