Esikoiskirjan ”Verkkokaupan Käsikirja 2019” tie Helsingin Kirjamessuille / Kari Wikholm

Kun osallistuin marraskuussa 2018 ”Pelastakaa Redi” kilpailuun, jossa haettiin uusia ajatuksia kauppakeskus Redin markkinointiin, en olisi ikinä kuvitellut, että istun vuoden päästä Helsingin Kirjamessuilla haastateltavana. Verkkokaupan käsikirja 2019 teoksen teemana oli aidosti auttaa suomalaisia kauppiaita ymmärtämään paremmin ostajan muuttuvaa ostokäyttäytymistä. Samalla sen tehtävä oli lanseerata sitä mittaava #synergiaindeksi mittari, mitä olin käyttänyt Suuressa Kauppakeskus vertailussa, jossa Redi oli mukana. Mutta mitä kaikkea tapahtui tuon kilpailun ja Helsingin Kirjamessun välillä?

Redi

Olin joulukuussa itse erittäin innostunut kehittämästäni synergiaindeksistä ja ajattelin sen tukevan mainiosti omaa konsulttiliiketoimintaa sekä valmennuksia. Vanha partnerini Janne Vainio M2 Talent Oy:stä  varoitti minua, että minun kannattaisi ilman muuta myös rekisteröidä kyseinen indeksi, jos se myöhemmin skalautuu ”start up” toiminnasta isommaksi liiketoiminnaksi. Olin siis yhteydessä Patentti- ja rekisterihallintoon, jotka olivat penseitä itse indeksin rekisteröintiin, mutta neuvoivat paaluttamaan indeksin muulla tavalla, kuten esim. kirjan kautta. Mietin, mikä voisi olla kirjan sisällys, kunnes huomasin, että olin jo vetänyt kivijalka- ja verkkokaupan koulutuksia HC Wikin TOP 10 vinkin kautta. Ne taas sopisivat täydellisesti kirjan pääteemoiksi. Joten tammikuussa 2019 alkoi systemaattinen kirjoittaminen, joka sitten valmistui kevään korvilla.

Koko ajan kirjan kirjoittamisen aikana tein valmennuksia ja pidin itsestään selvänä, että löydän helposti kirjalle kustantajan. En ollut koskaan aikaisemmin ollut tekemisissä kirjakustannus alan ihmisten kanssa ja ajattelin hyvänä verkostoitujana valitsevani itse parhaimman tahon kirjan julkaisemiselle. Kuukauden soittelun jälkeen olo oli tosi tyrmistynyt, kun alkoi tulla pääsääntöisesti erittäin negatiivista vastaanottoa ja lisäksi jopa epämiellyttävää käytöstä suoraan päin näköä. Eräs kustantaja jopa kielsi minua koskaan olemasta yhteydessä, ellei heille sattúmalta liikene aikaa näin pienelle ja mitättömälle asiakokonaisuudelle. Samaan aikaan, mitä enemmän HC Wikin niska alkoi punertaa, alkoi kirjan käsikirjoitus valmistua ja kirjan sisällön 1.0 versio alkoi olla käsissä.

Koska kirjoitin itse paljon digitaalisten alustojen mm. Amazonin tulosta Pohjoismaihin, aloin myös itse etsiä kokonaan uutta mallia/alustaa kirjan kustantamiseksi. Tutustuin eri omakustanne-malleihin ja todella nopeasti löysin Books on Demand GmbH (bod.fi), joka erittäin hyvällä mallilla ja todella laadukkailla kanavilla takasivat sen, että valmis kirja saadaan todella nopeasti levitykseen kaikkiin mahdollisiin kirja ja e-kirja valikoimiin. Vertasin valintaa erääseen kotimaiseen tuottajaan, jossa olisin joutunut itse ostamaan kirjan omaan varastoon ja sitten alkanut markkinoimaan kirjakasaa omasta toimistosta. Nyt Bod kautta minulle avautui mahdollisuus päästä suoraan maailmalle, mahdollinen kirjan kääntäminen ja saamaan eri algoritmit omaan käyttööni sekä taustalla vielä erittäin kannattava sopimus kirjailijan kannalta. Päätös oli siis helppo ja lisäksi yllätyin, että sain vielä ”help desk” apua Saksasta suomen kielellä, josta piti huolen kirjani tuottaja Mirka Rahunen.

Mirka kuva 2

Aikataulu kirjan toteutukseen oli käsittämättömän nopea, koska huhtikuussa tapahtuneen kirjasopimuksen jälkeen ensimmäinen kirja oli käsissäni juhannusviikolla. Verrantona suuriin suomalaisiin kustantamoihin, olivat parhaimmat lupaukset tuottaa kirja kevääseen 2020 mennessä ja huonoin oli 2024 mennessä. Kirjoitin kuitenkin digitaalisesta disruptiosta 2019, joka oli auttamatta vanhentunutta tietoa jo kuukausien päästä, joten kiire oli kova. Tässä välissä Bod-kustantamo antoi minulle viikko-ohjelman, jossa hiottiin kirjan taittoa, oikaisu- sekä kirjoistuslukua, kirjan kantta sekä tietoja kirjan rekisteröimiseksi ISBM numerosarjaa varten. Koska tuon prosessin aikana oli saanut aikataululupauksen tietooni, oli aika aloittaa kirjan markkinointi. Pääsin samalla vielä hiomaan aihetta lisää oikeiden verkkokaupan koulutuksien kautta, joita pääsin toteuttamaan Markkinointiliiton jäsenille toiminnanjohtaja Sanna Laakkion avustukselle sekä puhumaan #mark Kasvu Aamu tilaisuudessa Turussa.

Kirja on kuin oma lapsi ja siitä kertominen on erittäin herkullista. Pääsin aika nopeasti radioaalloille ja Roni Malisen haastatteluun Business FM kanavalle, jossa tulin ensi kerran ulos kaapista kirjailijana. Pian tämän jälkeen paikallislehdet heräsivät ja sain haastattelun Etelä Uusimaa-lehteen, jossa pääsin jo esittelemään kirjan kantta. Vielä oli edessä viime hetken hieromiset kustantamon kanssa ja oli aika päästä kirjasta irti ja antaa painokoneiden laulaa. Ajankohta kirjan julkaisemiselle oli hieman haastava, koska kesälomat alkoivat pukkaamaan päälle, mutta pääsin aloittamaan pre-launch vaiheen ja kirjan ennakkomyynnin. Tähän sain hyvät ohjeet suoraan Bod.fi sivuilta. Lisäksi aloitin myyntimies jalkatyön ja kävin kaikki paikalliset kirjakaupat ”Papper och bok” Karjaa sekä ”Toppen” Tammisaari sekä kirjastot läpi Raaseporissa. Mutta kaiken voi lanseerata vain kerran ja oli aika suunnitella kirjan julkkaritilaisuutta.

Olin lainannut Verkkokaupan Käsikirja 2019 teoksessa superkonsultti Mika D. Rubanovitschin teemaa #kaikkimyy, jota olin laventanut kaikkiin HC Wiki TOP 10 teemaan samalla periaatteelle. Ruba oli myös taustapiruna aikoinaan #synergiaindeksi sparrauksessa, joten ajattelin kysyä Rubalta neuvoa ja myös haastamista kirjan julkkareihin. Tavoitteena ei ollut pitää tavallista kirjahaastattelua, vaan järjestää kunnon roustaus/battle, joka olisi paitsi viihdyttävää, niin synnyttäisi paljon ajatuksia kuulijoissa. Innostuimme itse aiheesta sen verran paljon, että uskalsin olla yhteydessä Akateemisen Kirjakaupan Aki Järviseen ja kysyä heidän kiinnostusta julkkareiden pitämiseen. Ja olihan ainoa oikea paikka julkaista esikoiskirja Akateemisen Kirjakaupan lukunurkka Kirjatalossa ja Alvar Aallon penkeillä. Yllätyksenä samaan aikaan tuli vielä kesällä kutsu Kaara TV- haastatteluun, missä ajelimme vanhalla Dodgella pitkin Raaseporia ja juttelimme mukavia verkkokaupasta #vkk2019 kirjasta ja vähän muustakin Antti Liinpään kanssa.

Akateeminen launch

Kun Akateemisen tilaisuus lähestyi, päätin ottaa siitä kaiken irti ja rakentaa jatko-ohjelman hyödyntäen Akateemisen materiaalia. Olin kutsunut paikalle myös valokuvaajan, joka otti tilaisuudesta hyvän laatuisia kuvia. Myös itse julkkarit videoitiin jatkokäsittelyä varten. Tein syksylle ohjelman, jossa joka maanantai jaan julkkareista lyhyitä vimeoita yhden kappaleen. Lisäksi joka perjantai jaan kirjastani yhden ”punaisen taulun”, jossa nostan jonkun kirjan lauseista esille. Kun nämä viestit jaetaan aina kaikissa #wpsm kanavissa (fb, linkedin, instragram, twitter ja pinterest) saadaan riittävästi toistoja. Lisäksi olin kesällä alkanut vetämään webinaareja yhteistyössä oppia.fi/Wakaru verkoston kanssa, jossa joka kuukausi mietittiin HC Wikin TOP 10 teemoja ja puitiin aihetta aina 30 min. webinaarin voimin. Näitä markkinoitiin aina joka keskiviikko, joten viikko rytmi alkoi tuntua hyvältä ja se alkoi näkyä myös #wpsm algoritmeissä sekä tarjouspyynnöissä. Kirjassa esiintyi myös perheyrityksemme Ratiashop.comin käyttämiä digitekniikoita, jotka herättivät myös ruotsinkielisen kiinnostuksen ja Västra Nyland-lehden, joka teki meistä yhteishaastattelun syyskuussa.

Haastattelu kuva 4

Syksyn muussa after launch ohjelmassa oli sitten edessä Bod kutsu Helsingin Kirjamessuille sekä Retail Experience Live 2019 tapahtuma. Täytyy tunnustaa tässä blogissa, että en ollut koskaan käynyt Helsingin Kirjamessuilla aiemmin ja nyt löysin itseni sieltä haastateltavana Bod osastolla. Kun olin vuosi sitten ”Pelastakaa Redi” projektin kimpussa, en kuuna päivänä tiennyt olevani samassa hallissa Helsingin Kirjamessuilla Sofi Oksasen, Vappu Pimiän, Vesku Loirin, Hexi Riihirannan ja Mika Poutalan kanssa. Lisäksi tapasin useita isojen kustantamojen tuottajia, jotka olivat yllättyneitä, että olin sittenkin saanut kirjan ulos tässä aikataulussa. Mutta ilman BoD tiimin apua ja uskoa minuun kirjailijana, se ei olisi koskaan onnistunut. Minulla kävi lisäksi onni, että tutkija Mikko Hänninen Aalto Yliopistosta arvosteli kirjan juuri sopivasti ennen Helsingin Kirjamessuja. Viikonlopusta jäi hienot muistot ja onnekkaat saivat jopa muutamia omistuskirjoituksia. Lisäksi messuilla päätimme perustaa toisen BoD kirjailijan Tomi Pyyhtiän kanssa (Digijohtajan käsikirja, Books On Demand GmbH 2019) tiimin #verkkokauppamiehet, josta tullaan kuulemaan paljon lisää tulevaisuudessa.

Ps Joulukuussa jatkuvat taas #wpsm verkkokauppa koulutukset ja webinaarit yhteistyössä Wakaru, ilmoittautumiset oppia.fi.

Verkkokaupan Käsikirja 2019, kustantaja Books on Demand GmbH 2019

https://www.bod.fi/kirjakauppa/catalogsearch/result/?q=kari+wikholm

saatavissa myös Akateminen Kirjakauppa:

https://www.akateeminen.com/verkkokaupan-kasikirja-9789528089612.html

#wpsm yhteistyössä:

#myspeaker

#speakersforum

#puhujatori

#inhunt

#mark

#oppiafi

#wpsm on konsulttipalvelu, joka auttaa yrityksiä myynnin, markkinoinnin ja hr haasteissa digimurroksen aikana. 

kari.wikholm@wpsm.fi

0400884253

#itsejohtaminen #fiilis #tunteet #kompetenssit #prosessi #itseohjautuvuus #digiviestintä #socialselling #henkilöbrändi #digimurros #hr #myynti #markkinointi #crm #tiimityö #yhteishenki #arvostus #johtaminen #exitcase #työnmurros #verkkokauppa #digikauppa #synergiaindeksi

 

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

Pidä blogia WordPress.comissa.

Ylös ↑

%d bloggers like this: