HC Wikin seuraava haaste: Myyntijohtaja FAAS Eco palvelut

#wikimyy #faaseco

Moni on kysellyt, mikä on minun seuraava siirto työrintamalla? Olemme neuvotelleet koko kevään mielenkiintoisesta SAAS palvelun tulosta Suomeen, johon haluttiin myyntivoimaa mukaan ja myös suhteita eri yrityksien päättäviin ostotahoihin. Tänään allekirjoitettiin sopimus ja olen aloittanut myyntijohtajana Faas Eco palveluissa, joka toimii yhdessä Spring Service Oy:n kanssa.

Kun itse toimin autokaupassa ja olin mukana aloittamassa useista uusia autotaloja, ensimmäinen asia, mikä piti laittaa kuntoon, oli mistä saadaan raikas vesi taloon ja mistä saadaan hyvää kahvia niin, että koko henkilökunta ei joudu sitä keittämään joka päivä. Olen siis useasti itse ollut aidan toisella puolella ja neuvottelut mielestä hyvät sopimukset, mutta aina kironnut, miksi niitä ei saa samasta paikasta? Samat haasteet koskevat useimpia muidenkin alojen toimistoja ja nyt siihen löytyy jatkossa helppo ratkaisu.

Muita vastaavia asioita mitä hyvä yritys kaipaa, on tietysti puhdas / raikas ilma ja mitä sitten, kun saadaan vieraita ja pitäisi tarjota jotakin pientä purtavaa, mutta ei ole aikaa lähteä kylille kaupoille? Voisiko nämä palvelut tulla myös samasta paikasta?

Nyt voi, kysy lisää #wikimyy

#faaseco

#vesipostimies

#vettäilmaakahviajapatukoita

Kari Wikholm

Myyntijohtaja

Faas Eco Palvelut (yhteistyössä Spring Service Oy)

kari.wikholm@wpsm.fi

Myyntipuhelin: +358400884253

#wikirekry: loppukiri

#wikirekry, loppukiri

Olen tehnyt paljon myös itse työnhakuvalmennuksia ja oma mottoni on ollut ”Fiilis x Tekniikka + Yhteistyö = Uusi työpaikka” Keskustelu #55riseandshine ilmiön kanssa kiihtyy koko ajan, joten jätän tällä kertaa #fiilis osion suosiolla väliin ja keskityn omaan tekniikkaan.

Olen saanut paljon palautetta, että etenkin oma cv voisi olla paljon lyhyempi. Oma urani alkaa olla jo siinä vaiheessa, että on itselle kertynyt väkisin myös generalistin aineksia matkan varrella, joten ihan helppoa ei tuo lyhentäminen ole. Mutta ohessa ”Paras mahdollinen lyhyt versio Wikistä på finska”

Otetaan mieluusti vaikka teams ja jutellaan lisää, Täällä ollaan valmiina uuteen haasteeseen ja aloituksesta voidaan sopia vaikka jo tänään…myös määräaikainen haaste kiinnostaa tai sopimus ilman irtisanomispykälää paikallisesti sovittuna.

Kaupallista huhtikuuta, kevät on hienoa aikaa, vaikka aloittaa uusi duunihaaste!

t. Wiki

kari.wikholm@wpsm.fi

0400884253

#wikirekry: Yhteistyö (linkedin jako)

#wikirekry viikko 12: Final countdown Black Friday tarjous

Olen viime viikkoina avannut vähän tunnelmia omasta työnhausta ja tänään on vuorossa sarjan viimeinen osa. Se ei suinkaan tarkoita vielä, että nimet olisi paperissa, mutta tästä minun tarinoista saattaa olla apuja myös muille kohtalo- tai työnhakukavereille.

Olen myös usein istunut pöydän toisella puolen sekä operatiivissä tehtävissä palkkaamassa sekä konsulttina auttamassa yrityksiä rekrytoinnin kanssa. Oma mottoni on löytää uusi haaste yhtälön ”Fiilis x Tekniikka + Yhteistyö” kautta. Olen aikaisempina viikkoina käynyt läpi kahta ensimmäistä osiota (josta fiilis oli aika rankka avautuminen myös itselle) ja tänään on vuorossa viimeinen osa eli yhteistyön käsittely.

Joitakin vuosija sitten ennen somea oli työnhakeminen tavallaan helpompaa, jos oli muuten ahkera työnhakija. Riitti että katsoi kaikki potentiaaliset työpaikkahakemukset läpi Hesarista ja otti aktiivisesti yhteyttä kiinnostaviin yrityksiin itse. Nyt kuitenkin hr-toiminnot ja rekrytointi on AI tullessa yleiseksi muuttunut edemmän digitaalisen muotoon, jolloin sinun pitää myös itse olla niissä kanavissa läsnä, missä myös rekry-firmat ja yrityksien johto toimii. Jos sinulla ei ole omaa some-brändiä, sinua ei ole käytännössä olemassa rekry-markkinoilla ja ainakin suorahaun kautta työllistyminen on käytännössä mahdotonta.

Olen itse mielestäni itse aktiivinen eri some-kanavissa, koska myös itse digitaalisuus ja sen kehitys/evoluutio/AI kiinnostaa myös. Mutta jos olisin tavallnen 60 –vuotias pitkään samassa työpaikassa ollut työntekijä, joka joutuisi hakemaan työtä ilman some-taitoja yt-neuvotteluiden jälkeen, olisi työn saati käytännössä mahdotonta ilman hyviä omia suhteita.

Mutta mitä sitten digitaalisuus ja atk syövereissä näkyvät tiedot tarkoittaa työnhakijalle. On totta, että työnantaja gdpr säännöksien puitteista stalkata sinua määrätyissä puitteista, mutta on yleisesti tiedetty tabu, että etsitään kuitenkin sitä ”hyvää tyyppiä”. Myös työntekijän liiallinen vakoilu on laissa määritelty tarkoin.  Ennen tämä päätös piti tehdä vasta työhaastattelussa, mutta nyt tavallaan ”ostopäätös” syntyy jo some näkyvyyden kautta ja esim. hakijan tiedot, taidot, kunto ja personaalisuus saattaa jäädä pimentoon, jos esim. cover letter ei ole juuri oikealla kulmalla kirjoitettu. Ei koskaan päästä edes itse työntekijän omaan focukseen, kun some hoiti jo etukäteen homman ennen cover letteriä. Kirjoitin tästä jo aiemmin #tekniikka osiossa.

Paitsi somea tarvitaan myös sitä toista puolta, jota sitten edustaa yrityksien johto tai välissä olevat headhunterit. Työsopimus on tavallaan kaupansopimukseen verrattava lopputulos, jossa sopimiseen tarvitaan kaksi osapuolta. On totta että ensivaikutelman pystyy tekemään vain kerran, mutta sama koskee myös toista puolta. Esim. tällä viikolla jätin itse pari rekrytointia kesken: toisen yrityksen kyseenalaisen lehdistöuutisen takia ja toisen yrityksen tj johtajan täysin ylimielisen puhelinkeskustelun takia. Vanha ystäväni musapiireistä Mato Valtonen tuppaa aina muistuttamaan minua, että ”Mu..jen” kanssa ei kannata tehdä töitä.  Kesämopo Jokerimies on tässäkin ollut kovin monta kertaa oikeassa.

Mutta itse pidän tärkeänä. että pystyn antamaan palautetta myös headhuntereille, vaikka olisi tullut ei vastaus jossakin haussa. Negatiiviset julkiset kommentit eivät auta tässä projektissa, mutta muutama positiivinen kommentti ja arvostus on nyt palkallaan:

Wikin suositukset hyvistä headhunter toimistoista:

  1. Empaattisin headhunter

tunnustus menee Chief Headhunting Sanna Juva aidosta halusta kuunnella ja kartoittaa kandin taustat hyvin jo ennen mahdollista suorahaku paikkaa.

  • Tasapuolisin headhunter

tunnustus menee Birn & Partnersin Mona-Maria Ilolalle, joka on selvittänyt tasapuolisesti, löytyykö jostakin yrityksestä johtajatason paikkaa, jossa kokemus menee iän edelle tasa-arvon puitteissa.

  • Systemaattisin headhunter

tunnustus menee Inhuntin Harri Knaapille, jossa koko rekrytoinnin prosessi menee kuin junan kello aikatauluineen, avoimine palkkahaitarin kanssa, tarvittaessa NDA pyynnön kautta ja etenkin sovitussa aikataulussa pysymisessä.

Mutta takaisin katse palloon ja katsotaan millainen viikko on ollut. Jotenkin alkaa tulla mieleen, että joulutauko alkaa lähestyä ja mielenkiintoisien työnpaikkojen määrä alkaa vähentyä. Tällä viikolla on tullut edemmän pataan, kun on uusia työhakemuksia lähtenyt ulos, joten olo on kuin Lauri Markkasella, joka omasta pelistä huolimatta katsoo, kun Utah saa turpaan joka ilta. Tässä tämä viikko:

Uusia                                               10

Suoria                                             1

Kylmiä                                             2

Haastatteluita                              1

Testejä                                           0

Some                                              5

Päätän tämän julkisen kirjoittelun tällä kertaa tähän koskien omaa työnhakua ja jatkan tietysti hyvien haasteiden hakemista aina maaliin saakka. Toivottavasti tästä kirjoittelusta on ollut apua myös muille, kun minulle ajatuksien kasaamisessa.

ps 1. minun ex konsulttitoimiston #wpsm sivut ovat vielä auki ja sieltä löytyy paljon materiaalia ja vinkkejä myös niiltä ajoilta, kun tein itse työnhakuvalmennuksia, löytyy hr-valmennus kohdasta

ps 2. niin se Black Friday tarjous voisi olla vaikka ”palkkaa Wiki määräajaksi ilman irtisanomispykälää, ei huono…”

Kaupallista viikkoa ja ollaan yhteydessä

Kari ”Wiki” Wikholm

kari.wikholm@wpsm.fi

0400884253

#myynti #markkinointi #hr #kasvu #kehitys #jory #duuni

#wikirekry: Fiilis osio (linkedin jako)

#wikirekry viikko 11: ajatuksia työnhaun fiiliksistä.

Viime viikolla kirjoitin, miten olen muuttanut työnhakutekniikkaa ja päivittänyt sekä hakukirjeitä, eri cv-versiota ja täydentänyt taas linkkuprofiilia. Tällä viikolla keskityn fiilikseen ja on ollut paljon mietteitä, miten pitää motivaatiota yllä ja miten jaksaa hakea aina vain uusia työpaikkoja. Itsellä kaikista eniten motivoi, että pitää joka päivätahdin yllä ja hakee enemmän uusia työpaikkoja päivässä, kun tulee ei-vastauksia ja turpaan takaisin. Aikoinaan kun treenasin korista, alkoi pallo mennä sisään, kun riittävästi treenasi ja teki toistoja. Uskon, että sama toimii myös työnhaussa. Myös taustatuki on tässä haasteessa todella tärkeää, joten kiitos kavereille hashtag#J ja hashtag#K sekä tietysti kotijoukot. Uskon myös, että kun työvoimapula pahenee entisestään, kohtaavat jossakin vaiheessa työnhaun käyrä ja Wikin hakemukset. Vaikka olenkin vasta vetreä 60- vuotias.

Jos hakisin töitä Ruotsissa, olisi työnsaanti mahdollisuus 25 % todennäköisempää tässä iässä. Ruotsissa vastuu työntekijöiden TYEL maksuista mahdollisen ennenaikaisen eläköitymisen ja työkyvyttömyys tapauksissa jaetaan viiden viimeisin työnantajan kesken, kun taas Suomessa vastuun kantaa pääasiassa viimeinen työnantaja. Tällä on alitajuntaisesti iso vaikutus yli 55v. työllistymiseen. Tämän haasteen esitti ensimmäisen kerran EK:n Jyri Häkämies muutama vuosi sitten ja itse olen käynyt aiheesta keskustelua edellisen hallituksen aikana SDP:n Matias Mäkysen kanssa ja viimeksi nykyhallituksen KD Mika Poutalan kanssa viime viikolla. Mutta nämä ovat kuitenkin ulkokehän juttua, joihin en itse pysty vaikuttamaan, joten katse taas takaisin palloon:

Tässä taas tämän viikon saldot:
Uusia hakuja  20
Suoria              2
Kylmiä              3
Haastattelu      3
Testejä              1
Some                5

Eli ihan normiviikko. Ei vastauksia on tullut 15 kpl eli siinäkin ollaan tavallaan ”tavoitteessa”. Enemmän on palloa saatu sisään, kun korisukka hylkinyt pois. Yksi kavereista kysyi eilen minulta, miten oikein jaksat hakea aina vain uusia hakuja? Kaiketi se lähtee sisusta, jota joko sinulla on tai sitten ei ole. Omat sukujuuret tulevat Äitini hashtag#A puolelta Karjalasta ja isoisänäni hashtag#N oli laittamassa viimeksi rajaa kiinni 1917 (vink). Isäni hashtag#K oli taas siirtämässä rajaa vähän itään päin 1941, mutta se onkin toinen juttu. Äitini tapasi sanoa, että jos kerran Karjala on menetetty, enempää tämä perhe ei voi menettää. Kun kerran on tällaiset sukujuuret, luovuttaminen ei ole ollut meidän perheessä tapana.

Lainatakseni Väinö Linnan ”Tuntematonta” : ”Kuules Luti, mis sie oikein tarviit hyvää miest, täs siul ois sellainen?”

Saa taas haastaa, voisiko teidän yrityksessä olla käyttöä Wikin osaamisella, mukana tulee myös vähän karjalaista verta?

ps. samalla hyvää pikkujouluaikaa vanhoille työkavereille, työnhakijalla ei ole pikkujouluja…

t. Wiki
Kari Wikholm
kari.wikholm@wpsm
+358400884253

hashtag#myynti hashtag#markkinointi hashtag#hr hashtag#kasvu hashtag#ketju hashtag#johto hashtag#duuni

#wikirekry: Tekniikka osio ajatuksia (linkedin jako)

#wikirekry viikko 10

Tämä viikko kertoo, että nyt ovat työnhakumarkkinat kuumemmillaan koko vuotena. Todella paljon hyviä hakuja ja on selvää, että ”play offs-pelit” on käynnissä. Silloin, kun itse olin pöydän toisella puolella, oli todella tärkeää löytää hyvät kokelaat valmiiksi juuri tässä kohdin vuotta, jotta varmistutaan, että henkilö on rivissä heti tammikuussa. Tämä koski etenkin myynninjohtoa, koska juuri nyt lyödään myös yleensä vuosibudjetit kiinni ja olisi hyvä saada vastuujohtaja myös sitoutumaan budjettilukujen taakse.

Oma tekeminen perustuu omaan hr-coachaus oppiin, jossa ”Fiilis x Tekniikka + Yhteistyö” = Uusi työpaikka. On tällä hetkellä itsellä helppo juttu pitää fiilis ylhäällä jo hyvien työtarjouksien takia, mutta omassa tekniikassa on ollut paljon hiomista ja olen muuttanut etenkin saatekirjettä kohtaamaan vielä paremmin joka kerta hakukriteerien mukaan. Minulla on itsellä kolme tukijalkaa (myynti, markkinointi ja hr), joten tunnustan, että olen ehkä pelannut ”väärällä tukijalla” joissakin hauissa , koska haastattelusuhde on huono. Käsi siis ylös virheen merkiksi itselle. ”Yhteistyö” puolelle toivoisin vielä enemmän avointa palkkahaitaria. Tämän viikon hakemuksissa työnantajien ilmoittaman palkkahaitarien näkyvyys puhdas nolla. C’mon !

Uusia suorahaku kontakteja 2 kpl
Omia hakua 28 kpl
Kylmiä kontakteja 2 kpl
Haastatteluita 4 kpl
Testeja 0 kpl
Somejakoja eri kanavissa 4 kpl (linkedin, twitter, facebook, tiktok ja instagram)

Tänään pidetään välipäivä työnhausta, koska on aika seurata vanhan Namika-veljen eli Pr. Martti Ahtisaaren viimeistä matkaa. Marassa on myös se hyvä puoli, että vaikeuksien edessä ei lannistuta ja oltiin valmiina kuuntelemaan.

kaupallista viikonloppua kuitenkin kaikille linkedin verkoston jäsenille

Kari Wikholm
kari.wikholm@wpsm.fi
+358400884253

#myynti #markkinointi #hr #kasvu #kehitys #jory #duuni

#wikirekry Open linkedin call eli avoin linkku-kutsu

Oma työnhaku on nyt siinä vaiheessa, että nyt on myös hyvä hetki vähän lisätä verkostoa ja katsoa uusien ihmisten ja yrityksien tarinoita. Olen ollut linkedin verkostossa syyskuusta 2011 lähtien ja oma verkostoni on tällä hetkellä 4426 hengen vahvuudessa. Lisää mahtuu toki ja kaikki mielenkiintoiset ihmiset tervetuloa minun sivuille, jos jotkut alla olevat asiat tekee sinuun vaikutuksen.

Wikin tarina tiivistettynä kolmeen osa-alueeseen erään presidenttiehdokkaan tapaan:

  1. Ennen varsinaista työuraa, olin voimakkaasti tekemisissä urheilun kanssa ja etenkin koripallon kanssa. Pelasin ja valmensin aikoinaan HNMKY riveissä, mutta varsinainen urheilu-ura löytyi sitten tuomaripuolelta, jossa toimin ammattituomarina Suomen SM sarjassa sekä Fiban alaisissa sarjoissa ympäri Eurooppaa. Parhaiten matseja oli yhdessä kaudessa 257 kpl.
  2. Työurani 30 vuotta olen tehnyt kaupan johtotehtävissä auto- ja venekaupan parissa ja olen edustanut yhteensä 24 eri uutta automerkkiä sekä ollut vetovastuussa myynnistä viidessä eri autokaupan johtoryhmässä. Venekaupan puolella olen taas säännöllisesti konsultoinut eri venemerkkien brändejä
  3. Yrittäjänä ja konsulttina olen auttanut eri kaupan yrityksiä myynnin, markkinoinnin ja hr-haasteiden parissa yli 10 vuoden ajan #wpsm konsultti- ja hr-toimiston puitteissa sekä myös ollut myös apuna 20 eri verkkokaupan aloituksessa. Olen myös toiminut keynote puhujana ja kirjoittanut pari kirjaa. Olen myös meidän perheyrityksen Ratiashop.com neuvonantaja.

Siviilielämään kuuluu olennaisesti perheen kanssa harrastaminen, oli sitten kysymys golfista, laskettelusta tai sitten viikonlopun viettämistä saaristossa tai sitten meriseikkailusta meidän veneellä. Joskus minut saattaa nähdä nahkarotsi päällä jossakin harrasteautotapahtumassa.

Jos haluat liittyä minun verkostooni, kerro myös vähän itsestä ja mistä olet itse kiinnostunut. Eihän sitä tiedä, jos vaikka keksitään jotakin uutta myös busin

ess mielessä yhdessä.

Tervetuloa matkalle

kaupallista päivää

Kari Wikholm

johdon haasteen työnhakia

kari.wikholm@wpsm.fi

0400884253

seuraa twitterissä: https://twitter.com/KariWikholm

seuraa facebookissa; https://www.facebook.com/KariWikholm/?ref=settings

seuraa linkedinissä: https://www.linkedin.com/in/kariwikholm/

seuraa Instagramissa: https://instagram/wikiwiki63

seuraa Pinterestissä: https://fi.pinterest.com/kariwikholm7/wiki-in-business-wpsm-kuvia/

#wikirekry: Mitä yritys saa, jos palkkaa Wikin yrityksen johtoon?

Nyt on kuukausi kulunut aktiivisessa työnhaussa ja hyviä keskusteluita on ollut. On aika myös itse pistää paperille, missä mennään ja mitä odotan tulevaisuudelta.

Olen tässä työnhaussa oppinut paljon myös itsestäni. Suurin syy hakea uusia operatiivisia haasteista, on kova kaipuu tehdä yhdessä tiimin tai jonkun hyvän johtoryhmän kanssa töitä. Viimeiset viisi vuotta yrittäjänä ovat olleet hyvä ja opettavaisia, mutta samalla kovin yksinäisiä. On myös taas vastuunoton aika ja ehkä pääsen vielä kerran tekemään jonkun uuden innovaation, joka muuttaa koko kaupan toimialaa. Viimeksi olen auttanut konsulttina mm. 24 rental network Oy, Keskusautohalli Oy ja Eurotyres Oy heidän tarinassa ja kasvun kanssa. Olen tietysti myös ollut samaan aikaan tukemassa meidän perheyrityksen Ratiashopin haasteiden ja digikasvun tarinassa.


Millainen yritys voisi hyötyä osaamisestani ja kokemuksistani?

  • Kaupan yritys ja yritys, joka haluaa tehdä kauppaa tai palvelua yhdistäen kivijalka- ja verkkokaupan myynnin
  • Kasvu- tai kick off tilanteessa oleva yritys, joka tarvitsee hyvää draiveria tai kasvot kasvulle
  • Yritys, joka tarvitsee hyvän pelaajan johtoryhmään, jolla on laaja kokemus kaupan eri sektoreilta myös kriisiaikojen johtamisesta. Itsellä myös kokemusta kolmesta isosta yt-neuvotteluiden vetovastuusta.

Mitä voisin tuoda mukanani?

  • 30-vuoden kokemus myynti, markkinointi ja hr-johtamisen haasteista
  • Systemaattinen strategian ja muutoksen läpivienti ja kannattavan kasvun tekeminen
  • Kokemusta eri kasvun tilanteista aina start up-yrityksistä aina pörssiyrityksien jory-osaamiseen. Taustalla myös oma mittava yrittäjä sekä liikkeenjohdon konsultin tausta, jossa olen myös itse tottunut laittamaan kädet saveen.


Minusta saa:

  • Aktiivisen johtoryhmäjäsenen, joka ei pelkästään osallistu palavereihin tai päivittäiseen toimintaan, vaan oikeasti ottaa vastuun ja omistajuuden siitä prosessista, mistä on vastuu
  • Kokemusta ja ymmärrystä erilaisista kasvun tilanteista, mutta myös rakentavaa haastamista muun johtoryhmän kanssa yhdessä sovitun strategian mukaan. Itse myös pystyn tuottamaan merkittävää sisältöä, koska samassa paketissa asuu myös ammattipuhuja ja kirjailija
  • Isoja verkostoja eri alojen ihmisistä ja halua/kykyä viestiä myös päivän polttavista agendoista julkisesti niin, että ne tukevat myös yrityksen kasvua ja strategiaa
  • Mukavan, rakentavan, mutta tarvittaessa myös tiukan kaverin, jos ollaan isojen haasteiden äärellä. Omat taustat tulevat myös ammattiurheilupuolelta. jossa edustin Suomea FIBA kv. otteluista koripalloerotuomarina. Mutta minussa asuu aina pieni luovuus ja huumori mukana tekemisessä.



Pistä viestiä tai soittele, niin jutellaan, voisinko olla sopiva match teidän johtoryhmään

kaupallista päivää

yt. Wiki

Kari Wikholm

johdon haasteen työnhakia

kari.wikholm@wpsm.fi

0400884253

seuraa twitterissä: https://twitter.com/KariWikholm

seuraa facebookissa; https://www.facebook.com/KariWikholm/?ref=settings

seuraa linkedinissä: https://www.linkedin.com/in/kariwikholm/

seuraa Instagramissa: https://instagram/wikiwiki63

seuraa Pinterestissä: https://fi.pinterest.com/kariwikholm7/wiki-in-business-wpsm-kuvia/

seuraa Pinteretissä: https://fi.pinterest.com/kariwikholm7/verkkokaupan-k%C3%A4sikirja-2019-kustantaja-bod-gmbh/

#wpsm konsulttitoimisto siirtyy aikalisälle toistaiseksi

#wpsm ilmotus:

Olen tehnyt ison päätöksen etsiä seuraavan haasteen operatiiviselta puolelta jonkun mielenkiintoisen yrityksen johdosta ja tämän viikon maanantaina olen sulkenut #wpsm konsulttitoimiston toistaiseksi kiinni.

Minulla takana ihan hyvät viime vuodet, mutta tekeminen on ollut kovin yksinäistä yrittäjän puurtamista ja kaikki jotka tuntevat minut, tietävät, että olen joukkuepelaaja ja myös tottunut tekemään töitä isojen tiimien kanssa ympäri Suomea. Ehkä vanha koripallotaustani ajoi tähän päätökseen, mutta ei sitäkään lajia pelata yksin.

Kiitän lämpimästi kaikkia asiakkaita ja kumppaneita hyvistä vuosista ja #wpsm byroo menee nyt toistaiseksi pöytälaatikkoon odottamaan. Nyt on joukkuepelin aika ja olen avoin uusille haasteille.

Ps. katso minun taustat oheisesta liitteestä ja ollaan kuulolla. Haastetta saa myös jakaa, jos olet seurannut minun tarinaa…

t. Kari Wikholm kari.wikholm@wpsm.fi, 0400884253

#myynti #markkinointi #hr #kasvu #kehitys #ketjujohto #jory

ps, nämä sivut jäävät toitaiseksi elämään ja kertomaan minun muista haasteista tulevaisuudessa…

#wpsm pe blogi: Millainen on sitten hyvä rekrytointi, haastaa HC Wiki?

Tänä keväänä rekrytoinnit käyvät kuumana ja alalle on tullut monenmoista yrittäjää, jotka kertovat, kuinka he tunnistavat hyvän tyypin ja he ovat aina onnistuneet miellyttämään asiakasta peräti 95% asiakastyytyväisyyden tasolla. On totta, että hyvällä tyypillä on merkitystä, mutta ei rekrytointiyrityksen kannalta vaan siihen yrityksen kulttuuriin ja ihmisiin, mihin tämä tuleva henkilö aikanaan palkataan. #wpsm konsultti- ja hr-toimiston mottona on ollut ”Fiilis x Tekniikka + Yhteistyö” jossa tuo hyvä henkilö on yksi pieni osa tuota fiilis-osiota. Mutta juju piilee meidän motossa eli rekry-kaavan kertomerkissä; jos ”hyvä” tyyppi on ihan mielettömän hyvä vaikka työkaverina, mutta ei kuitenkaan osaa tarvittavia taitoa eikä omaa tehtävän kannalta olennaisia tietoja, ei tuleva rekrytointi tule onnistumaan. Toisaalta jos henkilö on introvertti ja tykkää tehdä yksin exeleiden kanssa töitä, häntä ei kannata palkata esim. growth hacking projektiin account manageriksi, jossa joutuu tekemään kumppaneiden kanssa töitä tai löytämään kokonaan uusia asiakkaita eli plussa merkki ratkaisee. Kysymys kuuluu, miten optimoidaan hyvä rekry-tapahtuma suhteessa haettamaan missioon, ehkä sitä pitää avata vähän edemmän.

Yrityksen missio, visio ja strategia

Kun aletaan etsimään uutta kykyä yritykselle, pitää aina ensin avata asiakkaan kanssa suunta, mihin yritys on menossa ja missä markkinatilanteessa tällä hetkellä ollaan. Etenkin juuri nyt, kun inflaatio laukkaa ja on muita ulkoisia tekijöitä matkassa maailman ulkopolitiikan tilanteen takia, on hyvä avata luottamuksella, missä koko yrityksen tila juuri nyt makaa. Siitä kun lähdetään porautumaan syvemmälle, syntyy parempi kuva, missä tehtävässä ja roolissa juuri tämä henkilö tulee työskentelemään ja löydetään ensimmäisen tärkeät ”tekniikka” tiedot. Kun tähän vielä yhdistetään itse yrityksen tuleva strategia, syntyy vielä lisää uskoa tehtävän merkityksestä ja rekrytoinnin tarpeellisuudesta. Aivan lian usein mennään suoraan tehtävän vaatimuksiin ja ei anneta yrityksen kertoa omaa strategiaa tai taktiikkaa, millä rekry aiotaan toteuttaa.

Miksi?

Vaikka kartoituspalaverissa on sitten selvinnyt tarpeet, pitää yritystä auttaa käsikirjoittamaan tarve ulos tavallaan tarinan muotoon. Jokainen rekrytointi on aina ja samalla yrityksen mainos, joten ei ole ihan sama, miten rekrytoinnin oma ”hissipuhe” tavallaan kirjoitetaan. Paljon on moitittu viime aikoina somessa, kuinka huonoja ovat ihmisten linkku-profiilit juuri summary-osion kohdalla ja sitten kun tehdään oma rekry-ilmoitus, tehdään sama virhe toisinpäin. Myöskään kukaan työhakija ei jaksa lukea rekry-ilmoitusta, jos ensimmäinen osio on kovin tylsä tai ei anna riittävän houkuttelevaa kuvaa firman brändistä ja haluttavuudesta.

Mitä?

Tehtävän kuvaus on oleellinen ja se pitää osaa tiivistää. Paljon on viime aikoina ollut liikkeellä rekry-ilmoituksia, jossa koko tehtävän vaatimustaso ja vaatimustaso on kaadettu kokonaan hakijan niskaan niin, että kukaan ei pysty täydellisesti täyttämään juuri niitä vaatimuksia. Olisi edes hyvä laittaa hakemukseen, että me ainakin toivomme, että lähes kaikki tiedot ja taidot olisivat juuri viimeisen päälle ja jotkut asiat olisivat toiveita. Etenkin kv-hakuissa tai ict hakujen yhteydessä saatetaan nähdä sellainen lyhenne hemmettilista, mistä vain 30-vuotta ict ja AI kanssa tehnyt professori selviää siitä täydellisesti. Se että yritys muutenkin alkaa brassailemaan eri koodeille ja lyhenteillä liikaa, saattaa karsia parhaimmat hakija ulos kisasta.

Kuka?

Toivottavan henkilön tiedot, taidot ja kompetenssit olisi syytä kertoa riittävän hyvin, mutta taas tiiviistämällä ja niin, että henkilön kuva olisi mahdollisimman optimaalinen suhteessa tehtävään. Myös tässä kohtaa pitäisi näkyä myös sitä ”fiilis” osiota, miksi juuri henkilö tässä ja nyt hakisi meille töihin ja mikä on hakijan oma motivaatio ja miten se natsaa juuri haettavaan tehtävään tai haasteeseen tehtävän takana. Myös tehtävän luonne on syytä kertoa riittävän hyvin ja on näköjään joku kilpailija unohtanut kertoa, onko kyseessä vakituinen tai määräaikainen tehtävä. Sama tiivistys kuin edellisissä kohdissa, jotta henkilöprofiilin määrittely ei mene pitkäksi: ollaan kuitenkin hakuilmoituksen loppuosiossa.

Muut seikat ja infot

Lopuksi on hyvä laittaa kaikki muu tarvittava tieto napakasti esille eli kuka antaa lisätietoja tehtävästä (huom. laittakaa ihan oikea puhelin numero) , missä aikataulussa rekrytoinnin on syytä edetä ja mitä tapahtuu seuraavassa vaiheessa. Tietenkin selvä viittaus, mistä pääsee hakemaan juuri tätä tehtävää, ei pelkästään riitä, että laita hakemus tulemaan sähköpostilla pelkään tietosuojakohtien takia. Siinä pitää näkyä selvät hyväksymiset tietojen käytöstä (ja mihin tehtävähakuun liittyen) sekä kauanko säilytetään esim. henkilön cv- tietoja ja koska ne poistuvat automaattisesti järjestelmästä.

Palkka?

Tästä olen käynyt julkisesti aiemmin keskustelua ja moittinut etenkin suomalaisia yrityksiä siitä, että palkkahaitari tai edes tehtävän palkkatasoa ei kertoa julkisesti. #wpsm toimiston motto on tehdä avointa hr-palvelua ja sen takia lämmin suositus on, että palkkaosiossa kerrotaan avoimesti ensin työnantajan suositus palkkatasosta eikä aleta pitämään huutokauppaa, jossa kysytään ensin hakijan omaa palkkatoivetta. EU direktiivi viime syksyltä edellyttää myös suomalaisia yrityksiä avoimempaan palkkailmoitteluun ja tässä meillä on paljon tehtävää.

Jos nämä HC Wikin ajatukset saivat mietintää aikaiseksi ja teillä on tulossa vielä ennen kesää rekrytointeja, ollaan mieluusti yhteydessä, koska nyt on aika palkata ne henkilöt, jotka ovat rivissä ennen syksyn alkua.

Kaupallista perjantaita ja hyviä rekryjä.

t. HC Wiki #wpsm konsultti- ja hr-toimisto #since2013

#kasvu #hr #rekrytointi #haastattelu #palkkaus

Kari Wikholm

ceo/head coach

#wpsm konsultti- ja hr-toimisto

kari.wikholm@wpsm.fi

Wiki*s People Sales Management / #wpsm

puh: +358400884253

#wpsm on konsulttipalvelu, joka auttaa yrityksiä myynnin, markkinoinnin ja hr haasteissa digimurroksen aikana

#fiilis #tekniikka #yhteistyö #strategia #kompetenssit #prosessi #itseohjautuvuus #digiviestintä #socialselling #henkilöbrändi #digimurros #hr #myynti #markkinointi #crm #tiimityö #yhteishenki #arvostus #johtaminen #exitcase #työnmurros #verkkokauppa #digikauppa #synergiaindeksi

seuraa twitterissä: https://twitter.com/KariWikholm

seuraa facebookissa; https://www.facebook.com/KariWikholm/?ref=settings

seuraa linkedinissä: https://www.linkedin.com/in/kariwikholm/

seuraa Instagramissa: https://instagram/wikiwiki63

seuraa Pinterestissä: https://fi.pinterest.com/kariwikholm7/wiki-in-business-wpsm-kuvia/

seuraa Pinteretissä: https://fi.pinterest.com/kariwikholm7/verkkokaupan-k%C3%A4sikirja-2019-kustantaja-bod-gmbh/

#wpsm coaching: Kevät on kehityskeskusteluiden aikaa

Kevät on tulossa pikku hiljaa ja monissa yrityksissä eletään haasteiden ja jopa kriisin aikaa. CV10 ja UKR sota on kurittanut monia yrityksiä ja aikaa ei ole jäänyt kuin haastaville tavoite- tai varoituskeskusteluille ja nekin käyty varmuudeksi etänä teamsin kautta. Mutta samaan aikaan myös ihmisten jaksaminen työpaikoissa on koetuksella ja johtaminen sekä esimiestyöskentely samalla heijastuu arjen tekemiseen,

Mikä ero sitten on kehityskeskusteluilla ja tavoitekeskusteluilla? Noita keskusteluita voisi verrata eri pituisiin pikamatka- ja kestävyysjuoksuihin. Silloin kun ollaan kriisissä ja pitää saada vaikka maaliskuun tavoite kasaan yrityksessä, käännetään kaikki kivet ja kannot eli käydään kaikki kontaktit, tarjouspyynnöt ja tarjoukset vielä uudelleen läpi ja puristetaan vielä se yksi kauppa maaliin joko erikseen tai yhdessä yrityksen johdon kanssa. Juuri nämä kuun päätökset ja etenkin kvartaalin lopun ovat kovin tuttuja päiviä ainakin kaupan alan ammattilaisille. Mutta mitäs sitten tehdään ensi maanantaina, kun alkaa taas uusi jakso ja pitäisi myös huolehtia porukan jaksamisesta sekä hyvinvoinnista?

Itse toimin 30-vuotta eri johdon tehtävissä, jossa omien alaisten lukumäärä vaihteli 5 hengestä aina 40 henkeen asti. Jotta sain itse johdettua porukoita, pidin kiinni aina säännöllisistä keskusteluista vuosikellon mukaan. Vuosi alkoi yleensä jo edellisen vuoden puolella, kun budjetti valmistautui ja alettiin viemään sitä myynnin tasolle. Tavoiteneuvottelut oli hyvä saada maaliin ennen vuoden vaihdetta, jotta oltiin myynti lähtökuopissa jo tammikuun ensimmäisinä päivinä, Näitä tavoitekeskusteluita olivat kk-palaverit ja viikkopalaverit, jossa oli yleensä koko porukka paikalla ja keskityttiin strategian määräämään tavoitteen starttiin ja hyvään vuoden alkuun. Helmi/maaliskuussa oli sitten henkilökohtaisen valmennuksen aika, jolloin oli vuorossa henkilökohtaiset kehityskeskustelut. Kun ne oli saatu maaliin, oli 2. kvartaalin tavoitekeskustelut ja jotakin kivaa koko porukan kesken tyky-päivän vieton kera ennen kesää.

Kesälomien jälkeen oli hyvä saada taas kone käyntiin tavoitekeskusteluiden kautta ja jossakin 3-4 kvartaalin välissä lyhyet kehityskeskusteluiden kertaukset porukan kesken. Lopuksi ennen joulua taas jotakin tyky-ohjelmaa, johon ainakin ennen vanhaa sopi hyvin legendaariset pikkujoulut (hevonen tarvitsee muutakin kuin kauraa) ja sen jälkeen oli aika aloittaa uudet budjetti-neuvottelut seuraavan vuoden tavoitteita varten

Mutta mistä pitäisi sitten keskustella kehityskeskustelussa verrattua tavoitekeskusteluihin?

Kehityskeskustelut eli keket on esimiehen yksi tärkeimpiä hetkiä johtaa omia alaisia. Se, että esimies on hyvin valmistautunut, kiinnostunut alaisesta ja valmis käyttämään erikseen aikaa alaisen eteen pitää näkyä ja tunne pitää olla molemmin puolinen. Keke pitää olla ennakolta sovittu, mieluummin kokonaan eri paikassa kuin esimiehen huoneessa ja järjestelyt pitää tuntua tavallaan ”juhlalta”. Ennakkoon on sovittu ne aiheet, mistä on aikomus puhua ja alainen on saanut valmistautua myös hyvin keskusteluun. Esimies on myös katsonut alaisen vastaavat luvut hyvin läpi, mutta pitää välttää tavallaan varoituskeskusteluleimaa vaan positiivisuuden kautta lähestyä keskustelua. Palkkakysymys saattaa nousta esiin, mutta se ei saa olla missään tapauksessa pääaihe, vaan alaisen jaksamisen kannustaminen ja siitä huolehtiminen. Olen myös itse esimiehenä ollut tilanneessa, jossa pohjalla on ollut joko kriisi yrityksessä tai myös esimiehen ja alaisen kesken jo ennen kekeä. Tämmöinen tilaisuus on oiva mahdollisuus nostaa ”kissa pöydälle” ja pyrkiä avaamaan kriisi sekä löytämään siihen ratkaisu. Kun tulee molempien osapuolten hetki antaa palautetta, pitää silloin kuunnella tarkkaan, mutta myös roolitus on hyvä pitää mielessä. Esimiehen tehtävä on kuitenkin ensisijaisesti ajaa yrityksen strategiaa omistajan tahtotilan mukaan, jossa takana on sijoitetun pääoman tuotto. Vaikka olisi kuinka kipeitä kysymyksiä, esimiehen tehtävä on yrittää löytää niihin ratkaisu, vaikka keskustelut jatkuisivat vaikka kuinka kauan. Pisin kehityskeskustelu, jossa olen itse esimiehenä ollut mukana, taisi kestää yli kolme tuntia. Seuraava keskustelu olisi ollut varoituskeskustelu, mutta sitä ei koskaan tarvittu, vaan juotiin isot myynnin ennätyskahvit puolen vuoden päästä.

#wpsm konsulttitoimiston päämotto on ”Fiilis x Tekniikka + Yhteistyö”. Se on oiva kaava eri kaupan alan kehityshankkeisiin, mutta toimii erittäin hyvin myös kehityskeskusteluiden coachaamisessa. Olemme auttaneet useita johto- ja myyntiryhmiä kehityskeskusteluiden vetämisessä ja saatu vietyä vuosikelloa ja laadukasta kehityskeskustelukulttuuria eteenpäin yrityksessä.

Kysymys kuuluu: Mikä on teidän kehityskeskustelu prosentti tällä hetkellä yrityksessänne?

Jos tuntuu että teillä haasteita juuri tänä keväänä keke-ohjelman kanssa, ollaan yhteydessä ja katsotaan onko meillä kenties yhteinen matka?

kaupallista viikonloppua

t. HC Wiki

Kari Wikholm

ceo/head coach

#wpsm konsultti- ja hr-toimisto

kari.wikholm@wpsm.fi

Wiki*s People Sales Management / #wpsm

puh: +358400884253

#wpsm on konsulttipalvelu, joka auttaa yrityksiä myynnin, markkinoinnin ja hr haasteissa digimurroksen aikana

#fiilis #tekniikka #yhteistyö #strategia #kompetenssit #prosessi #itseohjautuvuus #digiviestintä #socialselling #henkilöbrändi #digimurros #hr #myynti #markkinointi #crm #tiimityö #yhteishenki #arvostus #johtaminen #exitcase #työnmurros #verkkokauppa #digikauppa #synergiaindeksi

seuraa twitterissä: https://twitter.com/KariWikholm

seuraa facebookissa; https://www.facebook.com/KariWikholm/?ref=settings

seuraa linkedinissä: https://www.linkedin.com/in/kariwikholm/

seuraa Instagramissa: https://instagram/wikiwiki63

seuraa Pinterestissä: https://fi.pinterest.com/kariwikholm7/wiki-in-business-wpsm-kuvia/

seuraa Pinteretissä: https://fi.pinterest.com/kariwikholm7/verkkokaupan-k%C3%A4sikirja-2019-kustantaja-bod-gmbh/

Luo ilmainen kotisivu tai blogi osoitteessa WordPress.com.

Ylös ↑