#wpsm blogi: ”Haluamme olla niissä kanavissa, missä meidän asiakkaamme ovat”. Mutta mitä tämä tarkoittaa käytännössä ja pystyykö sitä mitata?

Eräs toimitusjohtaja kertoi vuosikatsauksessa, että he aikovat keskittyä vuonna 2021 digitaalisiin kanaviin ja olla läsnä niissä kanavissa, missä myös asiakkaat viihtyvät. Mutta mitä tämä tarkoittaa oikein käytännössä? Oli myös hyvä huomata, että sama toimitusjohtaja ei itse paljon viihdy eri some-kanavissa ja useimmat kanavat olivat kokonaan vieraita hänelle itselle. Myös kyseinen kannanotto oli yrityksen virallisesta pörssitiedotteesta peräisin ja oli todennäköisestä tehty ulkoisen mediatoimiston toimesta.

Mutta tämä tarina voi olla peräisin mistä tahansa yrityksestä, joka haluaa parantaa myyntiä tai saada omat myyjät paremmin tekemään poustauksia tai tuottamaan itse sisältöä eri kanavissa. Mutta mikä on yrityksen kyky digitaluttaa asiakkaita eri some-kanavista kohti verkkokauppaa tai kivijalkakaupan ovea ja mikä on oma digitaalinen jalanjälki verrattuna kilpailijan vastaavaan kykyyn saada helpommin kauppoja?

Kaikessa digimarkkinoinnissa on olennaista jatkuva mittaaminen, mutta moni sortuu pelkästään omien seo- tai konversio-lukujen mittaamiseen. Jotta saadaan kattava kuva yrityksen koko digikunnosta, pitäisi katsoa laajemmin koko yrityksen tekemistä. Kuvaavaa ovat asiakkaiden ostopisteet, jotka ovat niitä hetkiä, kun asiakas jotenkin reagoi yrityksen myyntiin, markkinointiin tai viestintään. #growthhacking ajattelu on juuri boxin ulkopuolista mittaamista, josta tutkitaan juuri asiakkaan ja yrityksen välistä toimintaa ja tekemisen laatua. Kun näitä ostopisteitä sitten verrataan kilpailijoiden vastaaviin lukujen, syntyy parempi kuva, miten yrityksen digistrategiaa pitää kehittää. Mutta miten strategia oikeasti toimii 24/7 periaatteella ja miten se ottaa kantaa myyntiin, markkinoitiin, hr-asioihin ja myös itse johtamiseen?

#wpsm kehittävä #synergiaindeksi mittaa yrityksen digikuntoa #growthhacking periaatteella ja pilkkoo asiakasrajapinnan eri ostopisteiseen. #synergiaindeksi ei ole pelkkä digiohjauksen työkalu, vaan ottaa kantaa koko yrityksen toimintaan, missä se kohtaa asiakkaan eri ostopisteissä. Ostopisteet ovat jaettu etu- ja takapihan mittauspisteisin, jossa etsitään eroja verrattuna kilpailijan vastaaviin. Usein arjen kiireessä saattaa tulla vauhtisokeus, jolloin keskittyminen saattaa olla pelkästään seo- tai some-tekemisessä ja esim. logistiikka ja 24/7 aspa-palvelu onkin täysin lasten kengissä.

Mutta mitä tarkoittaa aito 24/7 palvelu ja kuka sitä oikein käytännössä johtaa? Usein kun juna on saatu liikkeelle, pitäisi markkinoinnin viestin mennä samaan suuntaan, samalla vauhdilla ja samanaikaisesti. Kun joku myyjä sitten herää käyttämään jotakin some-kanavaa, millä huolehditaan, että myyjä kertoo aidosti omaa viestiä huomioiden myös yrityksen tai myytävän brändin arvot. Kuka oikeasti johtaa yrityksen some-markkinointia eri kanavissa ja voidaanko vaikka myyjä pakottaa olemaan somessa? Kun yritys tekee päätöksen, että se on 24/7 läsnä kanavissa, on se samalla erittäin iso hr-ratkaisu. Kirjoitin kirjassani ”Verkkokaupan käsikirja 2019” aiheesta ja totesin, että some-markkinointia ei voi tehdä yksin ilman kumppaneita. Juuri tuo kumppanin kautta toimiminen on yleensä ollut se isoin haaste yritykselle, kun yrityksen arvot pitäisi saada paitsi omin myyjien kanaviin, niin vielä kumppaneiden toimesta viestitettynä niin, että asiakkaat kokevat sen aitona. Some-markkinointi on siinä pirullisista, että se ei toimi, jos aitous puuttuu. Silloin se muuttuu puhtaaksi mainonnaksi ja tykkäykset, kommentit ja jaot jäävät puuttumaan. Juuri tuo koko brändin suosittelu on avainasemassa ja jos se ei kasva, hiipuu brändi nopeasti. Kaikessa tekemisissä pitäisi strategia rakentaa juuri niin, että tekeminen tukee niitä osa-alueita, jotka saavat aikaiseksi asiakkaiden reaktiota ja myös jopa fanitusta. Juuri sosiaalinen kanssakäyminen kertoo, ollaanko oikeasti läsnä eri kanavissa. Se pitää lähteä aina yrityksen johdosta ja se pitää huomioita myös yrityksen ja myyntibrändien omat arvot.

Tässä kuussa #wpsm konsulttitoimisto jatkaa kolmen uuden asiakkaan #synergiaindeksin palvelumuotoilua ja sen coachaamista myöskin myyjätason tekemiseksi. Pohjalla on aina yrityksen digikunnon mittaus, jota sitten aletaan soveltamaan myös myyjätason eri kanavien käyttöön. Tietysti ensi pitää osata käyttää eri digitalisia sosiaalisen median viestimiä, mutta lopuksi ratkaisee myös myyjän oma tahtotila. Tällä kertaa keskitymme myyjään rooliin ja eri some-kanavien tekniikkaan. Mukaan on yhdessä valittu kyseisten yrityksien tämän vuoden kanavissa linkedin, twitter, facebook, instragram, pinterest ja tiktok.  Yhtenevää näissä asiakascasessa toistuu #wpsm konsulttitoimiston perusmotto: Miten optimoida ”Fiilis x Tekniikka + Yhteistyö”.

Lisätiedustelut #growthhacking palvelumuotoilusta ja digimyyjien koulutuksissa HC Wiki kertoo mielellään, ollaan yhdeydessä!

Kari Wikholm

ceo/head coach

Wiki*s People Sales Management / #wpsm

puh: +358400884253

#wpsm on konsulttipalvelu, joka auttaa yrityksiä myynnin, markkinoinnin ja hr haasteissa digimurroksen aikana

#itsejohtaminen #fiilis #tunteet #kompetenssit #prosessi #itseohjautuvuus #digiviestintä #socialselling #henkilöbrändi #digimurros #hr #myynti #markkinointi #crm #tiimityö #yhteishenki #arvostus #johtaminen #exitcase #työnmurros #verkkokauppa #digikauppa #synergiaindeksi

seuraa:

seuraa twitterissä: https://twitter.com/KariWikholm

seuraa facebookissa; https://www.facebook.com/KariWikholm/?ref=settings

seuraa linkedinissä: https://www.linkedin.com/in/kariwikholm/

seuraa Instagramissa: https://instagram/wikiwiki63

seuraa Pinterestissä: https://fi.pinterest.com/kariwikholm7/wiki-in-business-wpsm-kuvia/

seuraa Pinteretissä: https://fi.pinterest.com/kariwikholm7/verkkokaupan-k%C3%A4sikirja-2019-kustantaja-bod-gmbh/

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

Luo ilmainen kotisivu tai blogi osoitteessa WordPress.com.

Ylös ↑

%d bloggaajaa tykkää tästä: