#wpsm Iso autokaupan #synergiaindeksi mittarointi, missä kunnossa autokauppa on tällä hetkellä digitaluttamaan asiakkaita verkosta kohti autokaupan ovea?

16.11 uutisoi MTV autokaupan kasvusta, joka on Korona aikana etenkin osunut käytetyn auton myyntiin. Voidaan puhua, että Suomeen tuodaan käytettyjä autoja enemmän kuin moniin vuosiin. Mutta missä kunnossa autokauppa oikein on ja miten hyvin se digitaluttaa asiakkaita verkosta kohti kivijalkaa. Pitää myös muistaa, että samaan aikaan etenkin verkkokauppa on kasvanut Suomessa tilauksien suhteen lähes 70%!

#wpsm konsultti toimista ja Kari Wikholm kehitti digitaalisen ”mystery shopping” menetelmän, joka mittaa 27 ostopisteen kautta kaupan digikuntoa, millä kauppa digitaluttaa asiakkaita eri kanavista kohti palvelua tai tässä kohdin autokaupan ovea. #synergiaindeksi mittarointi esiteltiin ensimmäisen kerran Kari Wikholmin ”Verkkokaupan käsikirja 2019, (Books on Demand GmbH, www.bod.fi) jossa alettiin avaamaan eri ostopisteitä. Mittarointeja on tehty useille aloille viime vuosina ja tämä on kolmas mittarointi Kari Wikholmin rakkaalle autokaupan alalle. Tällä kertaa verrattiin uusien autojen kauppaa.

Suuri autokaupan #synergiaindeksi mittarointi tehtiin tänä vuonna kahdessa erässä ja ajankohta oli erittäin mielenkiintoinen. Ensimmäinen otanta tehtiin koronan alussa toukokuussa, jolloin ei vielä tiedetty, mihin kauppa on oikein menossa. Varmaa kuitenkin jo silloin oli, että jokaisen pitäisi alkaa eri kanavia iskukuntoon, koska ihmisten ollessa eristettynä kotona netissä olo aika oli lisääntynyt peräti 60%. Mukaan valittiin anonyyminä oleva autokaupan toimesta 12 autokauppaa, jossa oli mukana kaikki merkittävät uusien autojen kauppiaat, muutama iso vaihtoautoketju sekä yksi ulkomainen ”musta hevonen” eli Mike Brewer Motors (tuttu mm. Wheeler Dealers ohjelmasta). Versio 2.0 toteutettiin sitten marraskuussa ja päästiin vertailemaan kehitystä, mitä oli tapahtunut viimeisen puolen vuoden jakson aikana juuri Koronan haastaessa markkinaa.

Käytettyjen kauppiaitten kuten Kamux ja Saka olivat nousseet kumulatiivistesti käytettyjen autojen kasvun myötä some-seuraajien myötä. Sen sisään lähes kaikki uusien autojen kauppiaitten luvut eivät olleen muuttuneet lähes ollenkaan, vaikka kauppa oli ensin pysähtynyt kuin seinään ja olisi luullut kaikilla olleen hyvää aikaa kehittää eri kanavia. Yksi erikoinen poikkeus joukosta löytyi ja se oli K Caara. K Caaran ensimmäinen #synergiaindeksi mittaroinnin luvut olivat yllättävän huonoa ja tuntui että koko K Caara alusta tai ”autokaupan kotisivu” oli hukassa. Mutta toisessa mittauksessa, luvut olivat ihan toiset ja K Auto / Caara oli kirinyt koko joukon parhaiten, mutta oli vielä hopea status tilassa loppusyksynä. Kokonaistuloksista voidaan todeta, että lähes kaikki kauppiaat olivat pronssi- ja hopea statuksella, joskin mukaan mahtui yksi kultaisen statuksen kauppias. Koko #wpsm historian aikana ei muuten kulta statuksia oli tullut vastaan kuin neljä kappaletta yli 20 eri alan mittarointien keskuudessa. Autokauppa oli hieman kirinyt eri alojen välistä eroa juuri käytettyjen kauppiaiden toimesta.

Koko autokaupan #synergiaindeksi mittarointi on tilattavissa #wpsm konsulttitoimiston kautta, mutta pelkkä mittaroinnin tulokset eivät yleensä vielä aukene, koska kysymys on aina myöskin kaupan palvelumuotoilusta strategia pääpainona. Jos oma autokauppa ei ole mukana mittaroinnissa, voidaan erikseen räätälöidä juuri sopiva mixi, jossa on juuri ne tärkeimmät kilpailijat.

Annan mieluusti lisätietoa erittäin mielenkiintoisesta mittaroinnista.

t. Wiki #wpsm

Kari Wikholm, ceo, #wpsm konsultti- ja hr-toimisto

puh: 0400884253

kari.wikholm@wpsm.fi

#wpsm on konsulttipalvelu, joka auttaa yrityksiä myynnin, markkinoinnin ja hr- haasteissa digimurroksen aikana. 

#itsejohtaminen #fiilis #tunteet #kompetenssit #prosessi #itseohjautuvuus #digiviestintä #socialselling #henkilöbrändi #digimurros #hr #myynti #markkinointi #crm #tiimityö #yhteishenki #arvostus #johtaminen #exitcase #työnmurros #verkkokauppa #digikauppa #synergiaindeksi 

seuraa: 

seuraa twitterissä: https://twitter.com/KariWikholm

seuraa facebookissa; https://www.facebook.com/KariWikholm/?ref=settings

seuraa linkedinissä: https://www.linkedin.com/in/kariwikholm/

seuraa Instagramissa: https://instagram/wikiwiki63

seuraa Pinterestissä: https://fi.pinterest.com/kariwikholm7/wiki-in-business-wpsm-kuvia/

seuraa Pinteretissä: https://fi.pinterest.com/kariwikholm7/verkkokaupan-k%C3%A4sikirja-2019-kustantaja-bod-gmbh/

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

Pidä blogia WordPress.comissa.

Ylös ↑

%d bloggaajaa tykkää tästä: