Mikä on #synergiaindeksi ja milloin sitä käytetään?

Konsulttitoimisto #wpsm kehitti loppuvuodesta 2018 kaupan kehittämiseen tarkoitetutun #synergiaindeksi mittarointitavan, joka on auttanut monia yrityksiä kaupan murroksen haasteissa. #wpsm HC Kari Wikholm muisteli kivijalkakaupan erilaisia kehittämisprojekteja, joista ”mystery shopping” testauksella oli laitettu monia kivijalkakaupan myyntiprosesseja kuntoon vuosien varrella. Mutta ovatko kivijalka- ja verkkokauppa synergian johtamisen haasteet kovinkaan erilaisia? Voisiko henkilökohtaisesta ”face2face mystery shopping” testauksesta kehittää digitaalinen versio?

Web shop

Tämän vuoden aikana useat yritykset ovat testanneet #synergiaindeksi mittaroinnilla, miten oman kaupan digitaalinen palvelu vastaa kuluttajan muuttuvaan ostokäyttäytymiseen. Mm. useat kauppakeskukset ovat vertailleet kuluttajan ostopisteitä eri kauppakeskuksien välillä ja myös perinteiset verkkokaupat ovat pystyneet hiomaan omia prosesseja lisää. #synergiaindeksi on etenkin johdon strategiatyökalu, jolla se pystyy peilaamaan nykytilaa muuttuneeseen kaupan tilanteeseen. Usein on tullut vastaan tilanne, missä kaupalla on tunnistettavissa yksi osa-alue, joka pitäisi laittaa kuntoon, mutta #synergiaindeksi mittaroinnin jälkeen onkin noussut uusia jopa tärkeimpiä ostopisteitä, jotka ovat olleet akuutteja. Myös arjen kiireessä saattaa oma strategia joskus hämärtyä ja katse juuttua ”palloon” kiinni. Tällöin systemaattinen mittaaminen tuo tekemiseen ammattimaisuutta ja avaa oma strategiaa helpommin ymmärrettävälle tasolle.

Samoin kuin perinteisessä ”mystery shopping” mittauksessa, on oleellista digiversiossa, että otetaan myös muita kilpailevia yrityksiä mukaan. Vaikka omat tulokset ovat tärkeitä, on hyödyllisempää tunnistaa oma kilpailutilanne/taso naapuriyrityksen vastaavaan. Samalla on tunnistettavissa myös omat vahvuudet, jotka tuovat lisää virtaa tekemiseen. On kuitenkin hyvä muistaa, että mikään ei ole mustavalkoista ja tarkoituksena on peilata kauppaa/palvelua jatkuvasti muuttuvaan ostajan ostokäyttäytymiseen. Silloin huomisen vahvuus voi olla piilossa ostopisteiden takana, mitä itse ei välttämättä huomaa arjen kiireessä.

Isoimmat hyödyt yrityksille ovatkin nousseet juuri näistä piilossa olleista ostopisteistä.

Mutta missä kohdin yrityksen kannattaisi tehdä #synergiandeksi mittarointi?

Paitsi perinteiset johdon kehityskohteet, on mittaroinnista ollut hyötyä yrityksen myynti/osto tilanteissa sekä myös mahdollisissa sukupolvenvaihdos tilanteissa. Talouden tunnusluvut ja ”balance consulting”- luvut ovat tietysti olennaisia näissä tilanteissa, mutta yhteistä niille on peruutuspeiliin ja toteutuneisiin lukuihin palaaminen. #synergiaindeksin suurin hyöty on yrityksen myynnin/palvelun mittaaminen tulevaisuutta peilaamista varten. Digitaalinen palvelua pitää myös mitata paitsi fiiliksen ja tekniikan kautta (ihmiset/prosessit), niin myös yhteistyökumppaneiden kautta. Sitä ei taas talouden tunnusluvut mittaa.

Synergia Indeksi 3

Tyypillinen #synergiaindeksi prosessi:

Yritys A on ostamassa yritys B liiketoimintaa

  1. Syntyy päätös ostohankkeesta
  2. Yrityksen nykytila pitäisi mitata, jotta sille saadaan arvo/odotus
  3. Yritys harjoittaa kauppaa ja sillä on nettisivut
  4. Haasteena on perinteisen kivijalkakaupan ja nettikaupan synergia ja kaupan haluttavuus
  5. Päätetään tehdä synergiaindeksi mittarointi
  6. Aloituspalaveri, jossa käydään läpi missio/visio/strategia ja tunnusluvut
  7. Valitaan kilpailevat yritykset min 3 kpl
  8. Sovitaan aikataulu
  9. #wpsm tekee #synergiaindeksi mittaroinnin
  10. Palaute palaveri, jossa käydään tulokset läpi
  11. Valitaan kehityskohteet, joita aletaan vahvistamaan yrityskaupan jälkeen
  12. Yrityskauppa viedään loppuun hyödyntäen yrityksen digiarvoa
  13. Sovitut kehityskohteet laitetaan työn alle
  14. Sovitaan uudesta #synergiaindeksi mittaroinnista puolen vuoden päästä

Tutustu aiheeseen myös kirjan ”Verkkokaupan käsikirja 2019” kautta, (www.bod.fi)

Lisätietoja ja tarjouspyynnöt:

HC Kari Wikholm

#wpsm

kari.wikholm@wpsm.fi

0400884253

#kauppa #verkkokauppa #strategia #johtaminen #yrityksenosto #yrityksenmyynti #sukupolvenvaihdos

yhteistyössä:

#myspeaker

#speakersforum

#puhujatori

#mazhr

#inhunt

#mark

#oppiafi

#wpsm on konsulttipalvelu, joka auttaa yrityksiä myynnin, markkinoinnin ja hr haasteissa digimurroksen aikana. 

#itsejohtaminen #fiilis #tunteet #kompetenssit #prosessi #itseohjautuvuus #digiviestintä #socialselling #henkilöbrändi #digimurros #hr #myynti #markkinointi #crm #tiimityö #yhteishenki #arvostus #johtaminen #exitcase #mazhr #työnmurros #verkkokauppa #digikauppa #synergiaindeksi

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

Pidä blogia WordPress.comissa.

Ylös ↑

%d bloggers like this: