Amazon verkkokauppa rantautuu Pohjoismaihin, joten oletko valmis ?

Tämä blogi ilmestyi myös Uudessa Suomessa 24.1.2019

 

Toimin liikkeenjohdon konsulttina ja olen viime aikoina työskennellyt paljon verkkokauppiaiden kanssa. Suomessa on juuri päästy vähän eteenpäin ymmärryksessä, miten pitäisi johtaa oman kivi-ja verkkokaupan synergiaa/konversiota ja sitten kuulemme, että Amazon verkkokauppa on rantautumassa tänne. Tätä kirjoittaessa tiedetään että Amazon pitää lehdistötilaisuuden tammikuun aikana, mutta jo nyt on selvillä seuraavaa:

  • Amazon on jo avannut kolme datacenteriä Ruotsiin
  • Amazon on avannut Amazon.se verkkosivuosoitteen
  • Amazon on sopinut merkittävän sopimuksen Post Nordenin kanssa
  • Amazon aloittaa logistiikka/datakeskuksien rakentamisen Eskilstunan, Västeråsin ja Katrineholmin alueille lähelle Tukholmaa yhteispinta-alaltaan 25 000 m2
  • Lisäksi suunnitelmissa on avata kaksi uutta datacenteriä myös Suomeen Helsinkiin ja Vantaalla
  • Amazonin liikevaihto ennustetaan olevan vuonna 2018 233 B$ (177B$ 2017) ja mainosbudjetti vuodelle 2019 4,6 B$!

Mutta mitä tämä kaikki tarkoittaa tavalliselle suomalaiselle verkkokauppiaalle, joka on juuri oppinut perusasiat konversion käsittelystä, markkinoinnin some-kohdentamisesta ja hakusanaoptimoinnista? Oikeata vastausta ei varmaan ole, mutta varmaa on, että omaa liiketoimintastrategiaa kannattaa alkaa nyt hioa varmuuden vuoksi B-suunnitelman kera.

Kun puhutaan verkkokaupan johtamisesta, kannattaisi ajattelu jakaa kahteen eri kategoriaan; etu ja takapihan ajatteluun. Suurin osa kauppiasta tuijottaa edelleen liian paljon takapihan ajatteluun, johon kuuluu prosessien, logistiikan ja automaation ohjaaminen. Etupihan ajattelun kuuluu taas lohkoketju ajattelun hyödyntäminen, algoritmien polkujen ymmärtäminen ja yleensäkin sosiaalisen median aiheuttama ostopäätöksien digimurros. Ja juuri tässä iso #A on kova sana ehkä juuri uuden A9 (Amazonin aivot) algoritmien hallinnan kautta, jossa valta annetaan kuluttajan käsiin. Tällä A9 iso #A hakee nostetta tuotteen hinnalle, tuotedesingnille ja informaatiolle. Tällöin #A ei olekaan enää pelkkä verkkokauppa-alusta, vaan työkalu brändin kehittämiseen ja tunnettavuuden tehostamiseen. Kysymys tuleekin kuulumaan, onko uusi A9 niin voimakas algoritmien ohjaaja, että se ohittaa hakusanaoptimoinnissa itse Googlen. Jos jatkossa kuluttaja meneekin suoraan Amazonin sivuille, on pelikirja kirjoitettu uusiksi. Ja täytyy muistaa vielä, että #A toimii vain algoritmien kautta, jossa vaikuttaa vain hinta ja suositukset.

Miten jätit eroavat toisistaan:

  • Facebook tietää, mistä puhut
  • Google tietää, mitä etsit
  • Amazon tietää, mitä ostat

Vaikka itse ei olisikaan kiinnostunut Amazonin tulosta, kannattaa sitä seurata juuri konvertoitumisen ja algoritmien hallitsemisen takia. Ruotsissa oli tehty tutkimus, missä vain 5% kauppiaista pitää Amazonin tuloa markkinoille positiivisena. Mutta suurin syy ei ole itse Amazonissa vaan siinä haasteessa, mitä Amazon asettaa kauppiaille:

  • Alatko myymään Amazonille?
  • Annatko Amazonin hoitaa koko myynnin, logistiikan, laskutuksen ja palautukset?
  • Ja ennen kaikkea annatko Amazonin A9 algoritmin kuljettaa oman kauppasi konversiota ja myös kasvattaa sitä potentiaalisesti?

Oikeata vastausta ei ole, vaan jokaisen kaupan pitää arvioida tilanne tällä hetkellä tarkasti. Jopa Ikea tähyilee menemistä mukaan Amazoniin, kunhan siirrytään seuraavaan vaiheeseen. Jo nyt voi kuluttaja tilata tavaraa Amazonin kevyt version kautta, jolloin logistiikka hoituu Saksasta. Mutta kun/jos logistiikkapalvelut aukeavat Tukholman lähistöllä, toimitusajat lyhenevät dramaattisesti. Peruskysymys kuuluu, kuka omistaa jatkossa asiakasdatan? Lisäksi Amazonilla on oma algoritmien ekosysteemi, jossa ovat SEO, SEM ja heidän oma A9 algoritmi, joka muistuttaa Googlen Adwords algoritmiä. Entä jos tulevaisuudessa juuri tämä A9 tuleekin korvaamaan hakusana optimoinnissa ihmisten hakukäyttäytymisen ja Googlen? Se kun keskittyy pelkästään hinnan ja suosituksien lukemisen, mikä tekee sittä tehokkaan. Ja siitä voi oppia myös oman verkkokaupan konversion tehostamisessa.

Paitsi kauppa-alustana tulee Amazon jatkossa olemaan erittäin suuri mainosalusta, jossa toimivat samat CPC algoritmeihin perustuvat hinnoittelumekanismit kuin Facebookissa ja Googlessa. Tosin Amazon mainonnalla ei ehkä kannata aloittaa, koska ihan ei aina tiedä, miten algoritmien seuranta on rakennettu tai miten se kehittyy. Myöskään pikavoittoja ei kannata lähteä hakemaan vaan rakentaa 12-24 kk strategia. Ehkä ison kysymys jatkossa on, oletko jälleenmyyjä tai tukku. Tämän voi jatkossa kirjottaa oletko Amazonille myyjä vai Amazonissa myyvä? Vähän samanlainen sanaleikki kuin kuljetko taksilla vai uberillä?

 

Mutta millaisia strategioita verkkokaupalla voi olla, leikitäänpä vähän suomalaista verkkokauppiasta:

(ja etenkin sellaista verkkokauppiasta, joka myy kirjoja, elektroniikkaa, vaatteita, kosmetiikkaa tai hammastahnaa)

  • ”All in” strategia

 

Yritys harjoittaa vaatteiden myyntiä ja tuottaa vaatteet jossakin halpatuotanto maassa. Yrityksellä on oma suomalainen brändi ja sillä on oma verkkokauppa. Yrityksen strategia 2019 on hakea kasvua viennistä, joten se päättää laittaa kaikki tuotteensa myyntiin #A sivuille. Tuotteiden brändi mielikuva muuttuu yhdessä yössä ja sen tunnettavuus maailmalla kasvaa. Samaan aikaan ison #A valikoimassa on melkein samanlaisia vaatteita puolet halvemmalla, joten hintapaineet alkavat. Mutta samanaikaisesti suomalaisen brändin vaatteiden toimitukset nopeutuvat ja asiakastyytyväsisyys alkaa kasvaa. Samaan aikaan alkaa oman verkkokaupan kävijämäärät tippumaan ja brändin kehittäminen vaikeutuu ja tulee haasteelliseksi. Vaatekauppa kuitenkin luottaa ison #A vetovoimaan ja jatkaa yhteistyötä #A:n kanssa.

  • ”50/50” strategia

Suomalainen kirjakauppa on ollut olemassa 30 vuotta ja se on löytänyt verkkokaupasta uuden kasvumahdollisuuden. Kirjakauppa toimii verkossa ja sillä on lisäksi viisi kivijalkakauppaa kauppakeskuksissa. Kirjakauppa on erikostunut suomalaisiin tietokirjoihin ja pohjoismaisiin dekkareihin ja novelleihin. Kirjakauppa lähtee hakeman kasvua ison #A kautta ja päättää laittaa puolet omasta tarjonnastaan myytiin #A sivuille. Kirjakauppa myy sekä suomen-, ruotsin ja englanninkielistä kirjallisuutta. Kirjakaupan tunnettavuus alkaa kasvamaan ja myös kirjakaupan omien sivujen kävijämäärät nousemaan. Kirjat ovat aluksi samanhintaisia kummassakin kanavassa, mutta jonkin ajan päästä etenkin englannin kielisissä kirjoissa alkavat hintapaineet nousemaan ja hintoja on pakko tiputtaa ison #A sivuilla. Suomalaisen kirjakaupan volyymit kuitenkin aluksi tuplaantuvat ja jako tuntuu hyvältä. Puolen vuoden päästä ilmestyy ison #A sivuille ensimmäiset suomenkieliset kirjat, jotka ovat halvempia kuin kirjakaupan oman kanavan kirjat. Kirjakauppa alkaa tehostaa omaa google näkyvyyttä ja kohdentamaan some-markkinoinnin kautta mainontaa, mutta vain oman kanavan kirjoihin. Mixi tuntuu toimivan toistaiseksi.

  • ”20/80” strategia

 

Suomalainen kosmetiikka alan yrittäjä on toiminut 10 vuotta ja sillä on hyvin Suomessa tunnettu kosmetiikkasarja. Yrittäjällä on oma tavaramerkki ja sillä on omat verkkosivut. Lisäksi tavaramerkkiä myydään isojen keskusketjuliikkeiden kautta. Kosmetiikkayrittäjää kiinnostaa ison #A tuomat mahdollisuudet, mutta arveluttaa laittaa sinne omia tuotteita hintapaineiden takia. Joissakin tuotteissa on käynyt jo nyt, että oman verkkokaupan tuotteista myydään halvemmalla isojen suomalaisten ketjujen toimesta erikoistarjouksena, joten miten mahtaa käydä #A sivuilla. Yrittäjä päättää kuitenkin kokeilla kolmella erillisellä tuotteella myyntiä #A sivuilla ja niiden myynti nelinkertaistuu saman tien ja kosmetiikkabrändin tunnettavuus alkaa kasvamaan. Samalla tapahtuu mielenkiintoinen ilmiö, sillä ison #A sivuilla alkavat kuluttajat suosittelemaan toisilleen juuri suomalaista kosmetiikkaa. Tämä vauhdittaa edelleen kävijämääriä ja konversiot juuri #A kautta kasvavat. Oman kanavan katehallinta pitää ja ison #A kanavan volyymiturbo alkaa jauhamaan. Yrittäjän ehkä hieman varovainen optimointistrategia näyttää toimivan ainakin toistaiseksi.

 

  • No way” strategia

 

Yrittäjä on luonut oman ekologisen hammastahna merkin, jossa ei käytetä ollenkaan mikrokuplia. Yrittäjän kaikki arvot pyrkivät ekologisuuteen ja liiketoiminnassa pyritään suojelemaan luontoa tavaratuotteen myynnin lisäksi. Yrittäjä on päätynyt vain tuottamaan eko-hammastahnaa ja jakelu on mennyt lähinnä isojen kauppaketjujen kautta. Omaa verkkokauppa yrittäjä ei ole perustanut, koska verkkokauppa mahdollistaa palautukset, joka lisää kuljetusliikenteen kautta päästöjä, mikä ei sovi yrityksen arvoihin. Yrittäjä seuraa tarkasti myös verkkokauppakeskustelua ja erään konsultin toimesta tutustuu myös ison #A tarjontaan. Jos yrittäjän eko-hammastahna laitettaisiin ison #A sivuille, voisi siitä tulla huikea suomalainen menestystarina. Mutta koska hammastahnaa menisi jatkossa melkein pelkästään verkkokaupan kautta, tulisi hammastahnayrittäjän hiilijalanjälki kestämättömäksi yrittäjän oman strategian mukaan. Sen sijaan yrittäjä lähtee hakemaan hallittua kasvua some-markkinoinnin kautta ja alkaa aktiivisesti nostamaan omaa eko-tarinaansa somessa ja kasvattaa sitä kautta myyntiä +20%. Yrittäjä jää kuitenkin miettimään jatkostrategiaa seuraaville vuosille.

 

Minkä strategian sinä valitset, kas siinäpä pulma, haastaa Wiki #wpsm ?

 

yhteistyössä:

#myspeaker

#speakersforum

#mazhr

#inhunt

#wpsm on konsulttipalvelu, joka auttaa yrityksiä myynnin, markkinoinnin ja hr haasteissa digimurroksen aikana. 

kari.wikholm@wpsm.fi

0400884253

#itsejohtaminen #fiilis #tunteet #kompetenssit #prosessi #itseohjautuvuus #digiviestintä #socialselling #henkilöbrändi #digimurros #hr #myynti #markkinointi #crm #tiimityö #yhteishenki #arvostus #johtaminen #exitcase #mazhr #työnmurros #verkkokauppa #digikauppa #synergiaindeks

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

Luo ilmainen kotisivu tai blogi osoitteessa WordPress.com.

Ylös ↑

%d bloggers like this: