Vaikuttivatko kompentessit Fiba tuomarin päätöksiin ja mikä oli myynnin paras oppi Vaateliike Nicolaksessa ?

Tämän päivän blogissa pureudutaan päivän polttavaan teemaan eli tiimien itsejohtavuuteen ja myynnin tehoihin. On puhuttu viime aikoina paljon, että tuloksia saadaan enemmän aikaiseksi kun ihmiset itse johtavat itseään. Mutta kukaan ei välttämättä tiedä, miten se itse tehdään ja silti ymmärretään, että se liittyy luottamukseen ja omaan identiteetiin. Digitaalisuus nopeuttaa tiedonkulkua työpaikalla, työtehtävät muuttuvat ja pirstaloituvat sekä ryhmien synergiat ja tavat työskennellä ovat myllerryksessä. Tänään pureudun etenkin #wpsm metodin fiiliksen syvimpään olemukseen eli kompetenssien tunnistamiseen ja myös fiiliksen kaveriin eli ihmisen nöyryyteen. Näistä voi olla apua yhteisen ymmärryksen löytymiseen. Sukelletaanpa taas ajassa taaksepäin.

Fiba

Miten nollaan itseni, kun katsomosta on juuri lentänyt pullo melkein päähän ?

Toimin koko 80-luvun koripallon parissa erotuomarina sekä Suomen eri peleissä, että myös kansainvälisissä tehtävissä eri puolella itä-eurooppaa. Ottelutahtini oli silloin huima ja esimerkiksi kautena 1987 vislasin kauden aikana 254 eri ottelua. Olin jo silloin kiinnostunut paitsi ihmisten johtamisesta niin myös siitä, miten pystyin vaikuttamaan omaan suoritukseeni. Jos vertaa pelaajiin, kaikki muistavat pelaajien suoritukset juuri hyvien suorituksien kautta. Tällä hetkellä on todella hieno seurata Lauri Markkasen Chigacon pelejä ja heti aamusta tiedetään, montako donkkia tai bloggia Finnisher sai aikaiseksi viime pelissä. Tuomarin rooli oli kuitenkin erilainen eli silloin kun kukaan ei puhunut tai lehdet kirjoittaneet, olit onnistunut pelissä. Taas jos tuli huono peli alle, siitä sai lukea lehdestä ja tarina oli myös edessä seuraavassa matsissa. Kehitin tuolloin jo #wpsm metodin esiasteen eli miten nollaan suorituksen oppimalla tehokkaasti. Kirjasin kaikki ottelut ylos ja vastasin itselleni kolmeen kysymykseen:

  1. Olinko ollut rehellinen itselleni ?
  2. Olinko kunnioittanut Fiban sääntökirjaa ja sen ajan henkeä tai teemoja ?
  3. Olinko ollut puoleeton ottelussa ?

Jos vastaus kaikkiin oli kyllä, pystyin helposti siirtymään eteenpäin ja kohti seuraavan pelin haastetta. Jos taas mukaan mahtui ei vastauksia, minulla oli kehityksen mahdollisuus. Urani jatkuessa kehitin tuota samaa metodia vielä ottelun sisällä, jos eteen tuli vaikeampi tilanne. Myös työelämässä tämä rehellisyys itsellesi on ensimmäinen askel kohti itseohjautumisen polkua. Mutta ensin sinun täytyy tunnustaa, että et ole tärkeämpi kuin muu joukkue tai peli. Johtamisen konsultti, bloggari ja vanha maajoukkueratsu Mikko Tanner kiteyttää asian hyvin:

”Menestyvän tiimin elementteinä ovat selkeä päämäärä, oma tärkeä rooli itsensä johtamisessa sekä onnistuminen yhdessä.”

Mutta miten valmentaja tai johtaja voisi vielä paremmin hakea tiimistä tehoa ? #wpsm metodi pureutuu juuri tuon filiksen avaamisen ja sitä kautta pelaajien/työntekijöiden kompetenssien tunnistamiseen. Et voi kannustaa tai tarttua epäkohtaan, jos et näe selkeitä ”askelvirheitä” . Avataanpa hieman tuota omaa korisuraani #wpsm metodin kautta.

Omissa valmennuksissa käytän M2 talentin kehittämään digitaalista personaalisuuskyselyä @mazhr, jossa kompetensseja voidaan verrata haluttuun tehtävään. Ja jos tässä esimerkissä oli siis koripalloerotuomari ”Kake”, sopiko hänen omat kompetenssit tehtävään ja oliko sillä vaikutusta eri matsien tapahtumiin ? Avataanpa muutama, jos sovitaan, että ne jää tämän blogin piiriin ja ei huudella hirveästi kylillä.

Ihmisen tunteet ja tavoitteet muuttuvat elämän aikana, mutta pohjalla olevat personaalisuuden piirteet harvoin muuttuvat. Jotta saa aikaiseksi itsejohtamista, sinun on tunnettava paitsi omat niin myös alaisten kompetenssitulokset.

Kaken” profiilissa vakuuttavuus ja itseluottamus ovat kovin korkealla ja niissä oli varmasti hyötyä vaikkapa itäblogin matseissa, missä joskus istuin matsin jälkeen kana sylissä *** ”turvallisessa” Aeroflotin lentokoneessa. Nuo kompetenssit ovat myös tyypillisiä myyjille ja ei ole sattumaa, että olen tuon koripallouran jälkeen viihtynyt kaupan parissa. Jos johtaja tunnistaa alaisistaan juuri nuo piirteet, on niitä helppo pönkittää esim. kehityskeskusteluiden kautta ja saada sitä kautta parempaa itsejohtamista. Itselleni olisi sen sijaan varmasti ollut paljon hyötyä kohdan ”analyyttinen” kompetenssitasosta, koska sen arvot osoittivat minun luottavan paljon intuitioon ja tekevän sen mukaan päätöksiä.  Jos tämä piirre olisi ollut tiedossa 31.1.1991 Uudessakaupungissa, missä kohtasivat UU-HNMKY, olisiko se vaikuttanut omaan suoritukseeni ja jopa ottelun lopputulokseen? No historiaa ei voi kirjoittaa uudelleen ja tarinan lopun voi lukea Susijengin pääcoachin Henrik Dettmanin kirjasta ”Johtamisen  taito” . Itse sain noista Fiba- kokemuksistani kuitenkin erittäin tärkeän opin johtaa itseäni, herätyksen tunnistaa kompetensseja sekä nollaamaan nopeasti epäonnistumiset samalla oppimalla niistä. Lisäksi suosittelen myös lämpimästi tuota HD:n kirjaa kaikille itsejohtamisesta ja tiimien johtamisesta kiinnostuneille.

Mazhr

Lupasin myöskin viitata digimurroksen tuloon yhteiskuntaan ja muistan kun ilmoitin jo vuonna 1990, että en pääse Fiba otteluun Tukholmaan ja sain telexillä viestin Belgradista ”Mr. Wikholm, you are out”. Ajattelin, että se oli kovin tehokas tapa viestiä ja mitä jos joskus tuollaiset piipitykset olisi jatkossa luettavissa missä vain….twitterin syntyyn oli aikaa vielä 16 vuotta.  Syy tuohon oma ratkaisuuni oli Nissan Primeran lanseeraus ja tuore myyntipäällikön titteli käytikortissa. Mutta korisura jatkui vielä seuraavana kautena ja silloin juuri @mazhr tuloksista olisi ollut apua. #wpsm  yhtälössä ”Fiilis x  Tekniikka + Yhteistyö” tekniikan painoarvo alkoi nousta.

ArtikkelikuvaNuoret Fiba-tuomari kokelaat klinikalla Forssassa” 1986, josta lähti osa kohti kansainväisiä otteluita. Mukana Suomesta Tero Vauraste,  J-P Nieminen, Janne Muurinen, Pekka Saros sekä Kari Wikholm. Kummeina mukana komissaari Pentti Hilke sekä Carl Jungebrand

***Koripallomuseon haastattelut fiba tuomarit muistelevat: 

 

 

2. Miten vaatemyyjä pysyy nöyränä Hjalliksen edessä ja pystyy myymään koko pukupaketin kaikilla herkuilla ?

Nicolas

Olen viime päivinä seurannut eri blogeja somen eri kanavissa ja kovin agressiivista on välillä kirjoittelu. Vanhemman kaartin myyjäedustajana kaipaisin hieman lisää nöyryyttä itse myyntiä kohtaan sekä myöskin itse asiakasta kohtaan. Vanha sanonta ”asiakas on aina oikeassa” on tietysti kulunut, mutta etenkin social sellingin puolella tämä nöyryyden puute korostuu. Autoritäärisyys ja agressiivisyys ei toimi somessa.

Olin samaan aikaan tuon Fiba-urani kanssa ”päivätöissä” Helsingin kuuluisimmassa Vaateliike Nicolaksessa pukumestarina. Liikkeen perustaja oli vanhaa kauppiassukua oleva Boris Rubanowitch, joka opetti paitsi mittojen ottoa niin myös myynnin perusteita nuorelle myyjäkokelaalle. Paras oppi, minkä mestari antoi minulle, on pysynyt omassa työkalupakissa tähän päivään asti ja olen itse opettanut sitä myös monelle eteenpäin.

Kysyesäni häneltä, mitä hän antaisi minulle ohjeeksi, hän vastasi:

”Kumarra syvään, kumarra niin syvään, että hymysi ei näy !”

Nicolaksessa kävi paljon liike-elämän johtoa, poliitikan edustajia ja muita merkkihenkilöitä, joten ei kestänyt kauaa, kun pääsin kokeilemaan tuota ”Fiiliksen kaveria Nöyryyttä” toden teolla. Sisään astui tuleva liikemies/kansanedustaja Hjallis Harkimo,   joka oli juuri saapunut Whitbread maailmanympäri purjehtukselta ja mukana oli mukavassa sivumyötäisessä iloinen purjehtijaseurue makutuomareina. Hjallikselle tarvittiin hääpuku ja häät viehättävän Leena morsiamen kanssa oli edessä seuraavana päivänä.

Päätin ottaa Boriksen opit käyttöön ja saimme Hjallikselle hienon puvun valittua, siihen lisäksi muutaman paidan, vyön solmion ja sukat. Jotta päästiin maaliin, jouduin muutaman kerran painamaan pään myös alas. Myös aikataulu teki tiukkaa, koska puvussa jouduttiin tekemään merkittäviä korjauksia, mutta sain puhuttua ompeliamme ylitöihin illaksi, jotta saimme puvun valmiiksi aamuksi. Olihan kyseessä kuuluisa purjehtija, josta saatamme kuulla vielä lisää. Tuon kaupan jälkeen tiesin, että tuo nöyryys kannattaa pitää mukana myyntipakissa, jos aikoo saada isoja kauppoja aikaiseksi. Kiitokset kummallekin herralle Borikselle ja Hjallikselle tuosta oppitunnista.

Tärkeä oppi oli että #wpsm metodissa  ”Fiilis x Tekniikka + Yhteistyö”

Fiiliksen sisällä on oltava paljon nöyryyttä.

Artikkelikuva. Vaateliike Nicolas Fredikinkatu 22, Helsinki

Seuraavassa blogissa mennään itse #wpsm metodin todelliseen syntymiseen, tapaamme erään kauppatieteen professorin sekä myös tulkitsemme, toimiiko ”Fiilis x Tekniikka + Yhteistyö” autokaupan prosesseissa ?

 

#wpsm on konsulttipalvelu, joka auttaa yrityksiä myynnin, markkinoinnin ja hr haasteissa digimurroksen aikana. Wiki on myös AKL:n kehitysryhmän jäsen

 terveisin Wiki

headcoach #wpsm #m2talent

kariwikholm63@gmail.com

0400884253

 

#fiilis #tunteet #kompetenssit #prosessi #itseohjautuvuus #digiviestintä #socialselling #henkilöbrändi #digimurros #hr #myynti #markkinointi #crm #tiimityö #yhteishenki #arvostus #johtaminen #mazhr

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

Pidä blogia WordPress.comissa.

Ylös ↑

%d bloggers like this: