Yrmykauppa: sopimuksen haltuunotto ja yritysasiakkaan päivittäinen palvelu

Yrmykauppa: sopimuksen haltuunotto ja yritysasiakkaan päivittäinen palvelu

Featured image

On aika mennä marraskuun toiseen pääaiheeseen ja samalla yrmyprosessin loppuun tilanteeseen, jossa yrmyasiakkaan kanssa on päästy yksimielisyyteen joko yhden auton hankinnasta tai sitten yhteistoiminnan pitkäjaksoisesta aloittamisesta. HC on liian usein törmännyt myyjiensä kanssa siihen, että ollaan täysin tyytyväisiä yhteen kauppaan, joka on saatu aikaiseksi yritysasiakkaan kanssa. Loppujen lopuksi yrmyn  ensimmäisessä kaupassa on vasta mahdollisuus aloittaa hyvä pitkäjänteinen business ja tätä ensimmäistä kauppaa mitataan myös asiakkaan puolella pilottina.

HC:n opetti aikoinaan tähän ajatteluun eräs jo eläkkeellä oleva ison Suomessa toimivan vartiointiketjun ostaja, joka totesi. ”Wiki, meille on tosi vaikeata päästä sisään, mutta ulos listoilta pääsee tosi nopeasti” Juuri tähän lauseeseen kulminoituu koko yrmykaupan tavoite, eli saada tyytyväinen asiakassuhde  aikaiseksi, jota vasta sitten päästään hoitamaan. Kiitokset vielä kerran tälle huippuostajalle, jos hän sattuu lukemaan näitä HC:n blogeja.

Yrmyasiakkaan sitouttamisessa on hyvä kirjata sovitut asiat ylös ja tapoja voi olla eritasoisia, mitä HC  yrittää seuraavaksi analysoida:

  1. Suullinen sopimus

Tämä hyvin yleinen autokauppiaiden suosima tapa syntyy yleensä, kun asiakas ilmoittaa käyttävänsä jotain rahoitusyhtiötä, jonka kanssa on jo puitesopimus. Jos autokaupan edustaja tyytyy tässä kohdin suulliseen luottamukseen, on tilanne sama kuin naistentansseissa odottaen seuraavaa tanssia. Ei tiedä välttämättä, natsaako…

  1. Kirjallinen tarjous

Tämä on jo hieman parempi ja sitouttaa ainakin myyjäpuolen tarjoussuhteeseen ja asioita syntyy

paperille ja oikeita yhdyshenkilöitä saadaan lisättyä prosessiin. Tanssi saattaa jatkua…

  1. Kirjallinen sopimus myyjän allekirjoituksella

Jos asiakas ei suostu laittamaan omaa nimeään yhteistyösopimukseen prokuraan tai muuhun vedoten, on tämä yksipuolinen sopimus jo parempi, koska se alkaa kuvata palveluprosessia

Myöskin ainakin kummallakin osapuolella on hyvin selkeä näkemys siitä, mihin tällä yhteistyö kuviolla pyritään. Tästä voi syntyä jonkin näköinen tanssisuhde….ehkä….

  1. Kirjallinen juridinen sopimus molempien osapuolien allekirjoituksella

Tämä viimeinen versio on tietysti kummankin osapuolten kannalta paras, koska se kertoo, mihin molemmat osapuolet sitoutuvat, kauanko tämä malli kestää ja miten toimitaan mahdollisissa reklamointitilanteissa. Etenkin näissä haastetilanteissa on paljon helpompi tukeutua jo etukäteen sovittuun malliin, jolloin päästään yhdessä oikomaan haasteita ja edelleen parantamaan yhteistä asiakassuhdetta. HC:n uran aikana viimeistä lauseketta seuraavasta lakiportaasta ei ole koskaan viety käytäntöön, mutta joskus on neuvoteltu pitkäänkin eri tulkinnoista. Aina kannattaa muistaa, mikä polku ja miten pitkä on käyty asiakassuhteen muodostamisen suhteen, mutta business pitää olla kannattavaa molemmille osapuolille pitkissä asiakassuhteissa. Kannattaa vielä arvioida lopuksi, onko kyseessä partnerisuhde vaiko kumppanuussuhde. Niillä on pieni ero myös naistentansseissa.

Kun sopimussuhde on sitten syntynyt, siirtyy kontaktisuhteen vastuu HC:n mielestä yksinomaan myyjälle. Tämän vastuun ymmärtäminen erottaa yrmyn ammattilaiset ja yksityiskauppiaat. Etenkin raskaan kaluston myynnissä tähän on panostettu tosi paljon ja markkinaosuus ykköset kuorma-automyynnissä rakentavat tekemissuhteen 80 % ensimmäisen kaupan jälkeen ja 20 % ennen kauppaa. Myös ha-yrmytykkien kannattaisi ottaa tästä suhteesta paljon oppia.

Peruskysymys kuuluu, kuka heiluttaa koiran häntää koko yrmyprosessin aikana

Hyviä yhteisiä aikoja teidän avainasiakkaiden kanssa, t. HC

kirjoitus ilmestyi facebookissa blogissa ”Autojengi” 6.11.2014

#wpsm, #autojengi #yrmysopimus #autokauppanousuun

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

Luo ilmainen kotisivu tai blogi osoitteessa WordPress.com.

Ylös ↑

%d bloggers like this: