Luovutus ja jälkisoitto; autokaupan honeymoon vai yhden yön tapaus ?

Autojengin marraskuun kuluttajakaupan aihe: luovutus ja jälkisoitto

Featured image

HC kirjoitti viime kuussa pitkän listan koskien luovutukseen valmistautumisesta ja niin kuin kaikissa hyvissä prosesseissa hyvin suunniteltu on puoliksi tehty. Mutta silti itse luovutustilanne on liian usein läpihuutojuttu autokauppiaille, koska sen pitäisi kuitenkin olla juhla. Tänään uutisoitiin uusien autonostajien keski-iän olevan nyt ensimmäisen kerran yli 60 vuotta ja se tuo lisää haasteita tai ainakin perspektiiviä tähän autokaupan lopputulokseen. Olenkin yhdistänyt nämä kuluttajakaupan viimeiset portaat yhdeksi kokonaisuudeksi tavoitteen kautta eli saada asiakkuus jäämään kauppiaalle eikä pelkästään saada perävalot häipymään autotalosta.

Tutkimuksen mukaan uusien autojen ostajat ovat siis suurten ikäluokkien kasvattajia ja auton myyjät saattavat olla x tai y sukupolven edustajia. Aikakäsite on siis täysin eri ja suurin osa ostajista on jo eläkkeellä. Silloin diginatiivit nuoret myyjät saattavat sortua liialliseen kiireeseen ja luovutustapahtumasta voi tulla hosuen tehty. Eläkeläisille ei ole mitään kiirettä ja heille uuden auton luovutus on joka tapauksessa juhla. Silloin valmistautuminen pitää olla hyvin tehty (kts lokakuun blogi) ja myyjän asenne pitää terävöityä vielä kerran. Tavoite pitää olla selkeä eli maksimaalinen tyytyväisyys, jotta asiakas tulee uudelleen autotaloon huoltoon ja mahdollisesti ostaa lisätarvikkeita ja myöskin seuraavan auton samasta talosta. Koko luovutustapahtuma pitäisi käsitellä kokonaan yhtenäisenä kokonaisuutena alkaen valmistautumisesta, prosessin suunnittelusta, juhlan pitämisestä ja jälkisoittona sopivan ajan jälkeen luovutuksen jälkeen.

Kaiken kiireessä dignatiivisti ajatteleva nuori myyjä saattaa ajatella vain yhtä osa-aluetta, mutta lopputavoite on saada luovutus kunnialla maaliin ja saada asiakas jäämään leiriin. Vaikka suurin osa ostajista on tutkimuksen mukaan eläkeläisiä, koskee HC:n mukaan tavoite kaikkia asiakkaita riippumatta siitä, mitä sukupolvea myyjät tai asiakkaat edustavat

Sitten päästään HC yhteen lempiaiheeseen eli jälkisoiton aikatauluun. Tästä olen vääntänyt myyjien kanssa kymmeniä kertoja ja olen joskus jopa joutunut käyttämään aiheen ymmärtämiseen managementia.

Ostajan ostokokemus aiheuttaa aina joko suoraan tai alitajuntaisesti jonkinasteisen ostokankkusen ja myyjän tehtävä on antaa siihen hoitoa. Jos tämä hoito jää antamatta, on täysin varmaa, että seuraava huoltoa ei tehdä autotalossa ja seuraava kauppa menee ohi myyjän suun. Tässä digimaailmassa HC:n mukaan teksti tai sähköposti ei korvaa puhelua kaupan jälkeen, jossa varmistutaan, että kauppa meni niin kuin oli suunniteltu. Lähden mieluusti väittelemään tästä aiheesta niiden myyjien kanssa, joiden mielestä asiakkaalle ei tarvitse soittaa tai automaatti tekstipalvelu hoitaa asian.

Mutta sitten ne soiton eri ajankohdat ja HC:n kokemukset autohuuman ”avioliiton” vaiheista

  1. Samana päivänä >>>>>liian nopea eteneminen ja avioliitto ohi alle vuodessa
  2. 2 päivää >>>>> täydellinen ajoitus ja honeymoon parhaimmillaan ja itse autossa todennäköisesti ei vikoja
  3. 1 viikko >>>>> pienen kankkusen mahdollisuus, että avioliitto ei sittenkään ollut ihan se oikea ja mahdollisesti auton blue tooth kytkentä ei mene kuin Strömsöössä
  4. 2 viikkoa >>>>>>ison kankkusen mahdollisuus ja avioliitto voi olla jo väljähtänyt. Lisäksi auton perästä on alkanut kuulua ääniä ja kitkarenkaat olikin muuttuneet lupauksissa nastarenkaiksi
  5. Ei soittoa >>>>> ei avioliittoa ja saldona yksi auton luovutus liian kireällä kaupalla, pitkäksi vedetyllä vaihtoautolla ja negatiivisella huoltotulevaisuudella, joka sisältää vain takuuhuoltoja ilmaisilla sijaisautoilla

Lopuksi muistutus kaikille Autojengin veljille ja siskoille ”Ratback”:n malliin

”There is nothing but the show business”, hyviä luovutuksia ja soittoja, t. HC

Blogi ilmestyi facebooksissa ”Autojengi” 3.11.2014

#wpsm, #autokaupankoulutus, #luovutus, #jälkisoitto

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

Pidä blogia WordPress.comissa.

Ylös ↑

%d bloggers like this: