Voiko Autojengi oppia Susijengiltä ?

Voiko Autojengi oppia Susijengiltä ?

 

Susijengi eli Suomen koripallomaajoukkue pelaa tällä hetkellä jännitysnäytelmää Bilbaossa ja 10 000 suomalaista susifania ulvoo tänäkin iltana. Joukkue on saanut aikaiseksi käsittämättömän kannatusilmiön, mitä muutkin maat ihmettelevät. Pelit ovat vielä kesken, mutta voitto Ukrainasta antaa luvan odottaa lisää ulvomista.

Mutta voisiko Autojengi eli arvoisat autokauppiaat lainata jotakin päävalmentaja Henrik Dettmanin ja Susijengin opeista ? Voiko yleensä urheilua ja businesta verrata toisiinsa ? HC itse uskoo kyseessä olevan puhtaasti ihmisten johtamisen fasilitoinnin ja treenaamisen yhdistelmä, joten heitetäänpä kokeeksi pallo ylös keskiympyrästä ja tutkaillaan Susijengin peruspilareita:

  1. Kova puolustus

Koriksen puolustusta voisi autokaupassa verrata hyvään asiakaspalveluun. Meitä autokauppiaita on arvosteltu vuosien varrella paljon asiakaspalvelun aliarvioimisesta. Tämä tulee hyvin esille myyjien halusta palvella nopeasti asiakasta, kun tämä saapuu myymälään. Susijengillä hyvän puolustuksen jälkeen juostaan yleensä helppoja nopeita hyökkäyksiä ja sama pätee myös autokauppaan. Jos ensivaikutelman hoitaa hyvin ja tervehtiminen tapahtuu ennen 15 sek. siitä, kun asiakas tulee sisään, voi kaupan (=nopea hyökkäys) käynnistyminen sujua helposti.

  1. Asenne

Jokainen Susijengiläinen tietää paikkansa ja roolinsa joukkueessa. Petteri Koponen kertoi aamu TV.ssä, että pienellä väsymyksellä, paikkojen kramppaamisella tai muulla häiriöllä ei ole nyt tilaa, koska ei tällaisia pelejä pelata joka päivä. Sama pitäisi koskea juuri nyt autokauppiaita, koska Autokaupassa on menossa ”play off” pelit eli välttämättä kaikille kauppiaille ja henkilömäärille ei ole tilaa, koska koko autokaupan 40 000 hengen ”Autojengi” on mitoitettu 145 000 automyynnin markkinoihin. Silloin jokainen pelipäivä ja kauppa on äärimmäisen tärkeä ja asennetta pitäisi lainata Susijengiltä. Asenteen tunnistamisessa johdon pitäisi myös ymmärtää henkilöstön kompetenssien ja motiivaatioiden suhteen, jotta henkilöstöstä saataisiin paras teho irti.

  1. Hyökkäyksessä riittävä pallon kierto ja suora heitto vauhdista

Susijengin hyökkäykset ovat erittäin nautittavaa katsottavaa ja parhaimmillaan erittäin vaarallisia ketä joukkuetta vastaan tahansa (paitsi Usa:ta vastaan, kts. kohta 2, mutta se onkin jo historiaa)

Autokaupassa hyökkäystä voi suoraan verrata uusasiakashankintaan eli outboundiin. Jos autokaupan investoinnit (autotalot), mainostaminen ja muu promo-työ tuo yhden asiakkaan ovesta sisään, pitäisi jokaisen hyökkääjän=myyjän rooli olla hankkia kaksi asiakasta lisää. Silloin saadaan riittävä määrä n-lukuja aikaseksi tarjouskantaan, jota perkaamalla saadaan kasvua aikaiseksi. Tämän kannan perkaamisessa päävastuu pitää olla autokaupan johdolla, ihan vastaavasti kuten Susijengissä hyökkäämisestä vastaa omat apucoachit (Salmiselle ja kumppaneille terveiset).

Uusasiakashankinnasta HC on puhunut näissä blogeissa paljon ja etenkin luvasta myydä asiakkaalle auto. Jos jollakin jäänyt nämä teemat unholaan kts. vanhat linkedin aiheen blogit keväältä tai HC omilta sivuilta autokaupan tuotteet.

  1. Peruskunto

Kun Susijengi aloitti tämän MM-kisa urakan, kokoontui Lohjalle Sudenpesään leirille pelaajia, joita aikaisemmin  oli jaettu kolmeen eri pelaajaluokkaan. Tiimi jaettiin huippukunnossa ja melkein huippukunnossa oleviin sekä rasvatiimiin. Tosin tänä vuonna rasvatiimissä ei ollut yhtään pelaajaa, joka helpotti harjoittelun jatkamista. Mikä mahtaisi olla sama jako Autojengin kesken eli ketkä harjoittelevat autokaupan prosesseja säännöllisesti, kenellä on viikko palaverit agendojen kera kunnossa ja kenellä katsotaan koko tarjouskanta joka viikko huolella uudelleen läpi ? On paljon helpompi tehdä kauppaa, kun tekniikka on kunnossa, se on säännöllistä ja ”juostaan helppoja koreja”

HC haluaa lopuksi toivottaa Autojengille tsemppiä tiukkaan syksyyn ja pistetään pallo liikkeelle. Ja tietysti HC toivottaa myös Autojengin kera Susijengille tsemppiä kohti loppupelejä ja myös Isolle Pahalle Sudelle erityistsemppi, että hiilarit pysyy kasassa., t. HC

Kirjoitus ilmestyi Facebookissa ”Autojengi” blogissa juuri ennen Susijengin Dominikaaninen tasavalta matsia

#myynninkasvu, #autokauppa, #autokaupankoulutus, #wpsm, #m2talent, #susijengi

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

Luo ilmainen kotisivu tai blogi osoitteessa WordPress.com.

Ylös ↑

%d bloggers like this: