Onko digiaktiivisten nuorten ja vanhakantaisten ihmisten välillä eroa työnhaussa ?

Onko digiaktiivisten nuorten ja vanhakantaisten ihmisten välillä eroa työnhaussa ?

M2Talent Oy:n Digitaalisen työnhaun valmennuksen toinen rupeama saatiin kunnialla päätökseen tiistaina. Oli erityisen mukavaa ottaa vastaan palautetta nuorilta työmarkkinoille aktivoituvilta henkilöiltä, joiden motivaatio uuden uran rakentamiselle oli ilmeinen. On kuitenkin havaittavissa ilmiselvä kuilu diginatiiveiksi laskettavien some-aktiivisten nuorten ja vanhakantaisesti maailmaa tarkastelevien rekrytoijien välillä.

Match2DigitalPerinteisessä työnhaun valmennuksessa työnhakijoita kannustetaan aktiivisuuteen. Kuulostaa loogiselta ja moraalisesti oikeutetulta kannustaa nuoria lähettämään avoimia hakemuksiaan ja kustomoituja cv-dokumentteja kaikkiin mahdollisiin kiinnostavalta kuulostaviin yrityksin. Ikävä kyllä tämä ohje ajaa työnhakijaa suuntaamaan aktiivisuuttaan ja energiaansa väärään suuntaan. ”Ole aktiivinen” komennon sijasta nuoria tulisi kannustaa olemaan löydettävissä.

Miksikö ei niitä avoimia hakemuksia? Siksi, että ne tallennetaan lian usein digitaaliselle pdf-dokumenttien hautausmaalle ikiajoiksi unohduksiin.

Työelämän verkostoitumisen globaali jättiläinen LinkedIn on vahvassa kasvussa. Työmarkkinoille jo etabloituneet ammattilaiset ovat aktivoituneet rakentamaan ja tuunaamaan profiilejaan kiihtyvässä tahdissa. Huomionarvoista on kuitenkin se, että miljoonista käyttäjistä lähes 80 % on iältään +35 vuotiaita. Nuoret etsivät kanavia oman osaamisensa markkinoimiseen, mutta ovat sivuuttaneet LinkedIn-palvelun toistaiseksi suvereenisti. Pää syy tähän saattaa olla se, että some-palveluista juuri LinkedIn on vahvasti profiloitunut desktop päätelaitteiden dominoimaksi pelikentäksi kun taas nuorten digimaailmaan kurkistetaan tablettien ja älypuhelinten kuvaruutujen kautta.

Nykypäivän työllistymisen avain komento on: ”Ole löydettävissä”. Oman digitaalisen jalanjäljen rakentaminen ja tuunaaminen on vähintään yhtä arvokasta työnhaun aktiviteettia, kuin niiden hakemusten sarjatulella tykittely satojen työnantajien staattisten tietokantojen tukkeeksi. Löydettävyys kannattaa aloittaa konservatiivisimmista some-palveluista kuten LinkedIn, Twitter sekä Facebook. Tämä siksi, että yritykset ovat kuluttajia hitaampia omaksumaan uusia digitaalisia kanavia. Suosittelen cv:n hahmottamista pikkuhiljaa myös Pinterestin sivuille ja ehkä tuo Instagramkin osoittautuu tavalla tai toisella kelvolliseksi löydettävyyden väyläksi.

Oli mukava sparrata digitaalisuuden merkitystä modernissa työnhaussa viimeisissä valmennustapahtumissamme ennen kesälomia. Kiitos hyvästä palautteesta sekä ideoista. Syyskaudella jatketaan oman löydettävyyden sanoman jakamista uusien kohderyhmien parissa.

Kiitoksia Helsingin kaupungille mielenkiintoisesta yhteistyöprojektista, t. HC / M2 Talent Oy

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

Luo ilmainen kotisivu tai blogi osoitteessa WordPress.com.

Ylös ↑

%d bloggers like this: