Tarjouksen tekeminen sinetöi kaupan katteen ja asiakastyytyväisyyden

Tarjouksen tekiminen sinetöi kaupan katteen ja asiakastyytyväisyyden

Tarjous, josta asiakas ei voi kieltäytyä

Kesäkuun aiheena Autojengi blogissa on tarjouksen tekeminen ja optimaalinen tulos olisi tietyti ”Kummisetää” lainaten tehdä tarjous, mistä asiakas ei voi kieltäytyä. Mutta tarjouksen tekemiseen liittyy paljon pieniä puroja, mitkä saattaa unohtua arjen kiireessä. Useimmilla on merkittävä vaikutus kuitenkin lopputulokseen eli kannattavuuteen ja asiakastyytyväisyyteen. Tässä HC:n kesän 10 kuumaa vinkkiä:

1. Älä koskaan tee tarjousta, ennen kuin asiakkaan kartoitus on tehty huolellla. Jos sinulla on kiire tehdä tarjousta, kysy itseltäsi, paljonko haluat tienata lisää.

2. Tee tarjous aina yhdessä asiakkaan kanssa, koska saat helposti kasvatettua lisämyyntiä kirjoittamalla tarjouksen ”yhdessä”.

3. Älä oikaise perustiedoissa, etenkin sähköpostit ja puhelinnumerot tarvitaan aina

4. Pyörittele aina yhden automallin eri moottori- ja vaihdelaatikko -variaatiota ja pyri aina ”upgreidamaan” mahdollisimman isoksi >> aina tyytyväisempi asiakas

5. Älä tarjoa liian pitkiä toimitusaikoja, ellei asiakas välttämättä halua jotakin tiettyä mallia. Silloin jatkovastuu säännöllisestä odotusajan informaatiosta kuuluu myyjälle.

6. Tarkista aina värien saatavuus, ennen kuin lyötte lopullisen tarjouksen kiinni edelleen yhdessä

7. Lisävarusteiden myynti on yhtä tärkeä osuus koko automyynnin prosessista kuin itse auton myyminen. Parhaimmat myyjät pystyvät helposti tuplaamaan katteen tällä kohdalla. Parhaimmat HYA myyjät, joiden kanssa olen saanut tehdä töitä pystyvät kolme-nelin- kertaistamaan katteen hyvällä hylly, webasto, peruutustutka ja paikanninmyynnillä.

8. Vakuutusmyynti kuuluu osana automyyntiä ja etenkin osana asiakastyytyväisyyspalvelua. Älä hyppää tässä kohdin yli myyjänä.

9. Jos liike tarjoaa huolto- tai huolenpitosopimuksia, muista AINA
tarjota sitä mukaan

10. Ota allekirjoitus ja muista tarkista henkilötodistus vielä kerran.
HC:llä huimia tarinoita tästä, mitä voi tapahtua, jos henkilöpapereita ei ole tarkistettu ja auton luovuttaa vieras myyjä täysin vieraalle ”asiakkaalle”. Ja sitten luovutetaan uudelleen uusi auto originaalille asiakkaalle…

Lopputulos asiakastyytyväisyysindeksillä mitattuna, jos myyjä on muuten tehnyt työnsä mallikkaasti:

Prosesin kohta asiakastyytyväisyysindeksi

Perusmyynti 75
+sopivasti lisävar. 80
+vakuutus kasko 82
+rahoitus 86
+huolenpitosopimus 92

hyviä tarjouksia, t. HC

kuvan cr: Don Corleone elokuva Kummisetä 1

blogi ilmestyi FB:ssä Autojengissä 2.6.2014

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

Pidä blogia WordPress.comissa.

Ylös ↑

%d bloggers like this: