Uusien autojen kauppa menee verkkoon, mutta koska Suomessa ?

Uusien autojen kauppa menee verkkoon, mutta koska Suomessa ?

Uusien autojen kauppa menee verkkoon; mutta koska Suomessa ?

Vaikka huhtikuu on vaihtarikuukausi, HC:n on pakko tarttua tähän akuuttiin aiheeseen lisää eli kaupan menemisestä verkkoon. Anttila lopettaa useita kivijalkakauppoja ja perinteikäs Stockmann joutuu turvautumaan yt-neuvotteluihin. Kivijalkakaupat heiluvat merkittävästi ja siihen on kaksi perussyytä: Ihmiset ovat varovaisia ostopäätöksien suhteen ja samalla verkkokauppa on silti kasvamassa. Itse kauppa ei ole katoamassa mihinkään, vaan kaupan muoto on muuttumassa tosi nopeasti ja myöskin palvelun vaatimukset. Vain verkkokaupassa toimivat kauppiaat ovat pystyneet kasvattamaan myyntiä (noin 15 % ) ja nyt näkyy ne toimijat, jotka ovat investoineet sähköisiin verkkokauppoihin ja tehneet kotiläksyt hyvin.

Hyviä esimerkkejä tästä on ollut nähtävissä päivittäistavarakaupan puolella ruoka-busineksessa, missä monet operaattorit tekevät ensimmäisen kerran positiivista tulosta. Eräs ruokakauppias pitikin haastetta tällä viikolla enemmän logistiikan ja palvelun ymmärtämisenä, joka vain alkaa netistä. Tästä voisi autokauppiailla olla paljon opittavaa.

Vaihtoautoissa erikoisliikkeet ovat pystyneet ratkaisemaan nettikaupan ja jakelutien yhtälön, mutta uusien puolella ei toistaiseksi ole nähty Suomessa täysin verkossa tapahtuvaa prosessia ainakaan laajassa mittakaavassa. Keski-Euroopassa ainakin VW ja Cadillac ovat toteuttaneet täysin sähköisen tien luovutusprosessiin asti, mutta milloin ollaan täällä samassa jakelutiessä ?

HC:n mielestä autojen verkkokauppaa pitäisi lähestyä seuraavien kuumien kohtien kautta:

1. Yksinkertainen mallisto
Riittävän yksinkertainen automallisto, jonka jakelutie rakennettaisiin vain osto/ netistä periaatteella.
Tällaisia brändejä voisivat olla kiinalaiset autot, mopoautot tai HC:n vanha lapsuuden rakkaus Datsun (jos sitä joku haluisi tuoda Suomeen) HC ehdotti jo tätä verkkokaupparatkaisua jo vuonna 2009, kun Dacian maahantuonti alkoi. Ehkä sekin päivä nähdään kun Duster myydään verkosta eikä muuten ihan mukavan TV mainoksen kautta (Kaitsulle terkkuja)

2. Selkeä ja yksinkertainen nettisivusto
Tämä on tietysti kaiken pohja ja pitää sisällään verkkokaupan. Tässä ratkaisevaa on hyvät hakumoottorit ja mahdollisuuden poluttaa asiakastiedot rahoitusyhtiön ja vakuutusyhtiön tietokantoihin.

3. Maksuvalmius
Ei ole olemassa verkkokauppaa ellei sieltä pysty ostamaan tuotteita. Samaa pätee autoihin eli verkkokaupassa pitää olla mahdollisuus maksaa auton käsiraha nettitunnuksilla ja loput joko rahoituksella tai kokonaan edelleen nettitunnuksilla. Rahoitusyhtiöt odottavat jo nyt seuraavaa liikettä, mutta kenen pitäisi olla playmaker : maahantuoja, jälleenmyyjä vai rahoitusyhtiö ?
Tähänkin lajiin sopii HC:n perusmotto autokaupasta: ”Fiilis X tekniikka + yhteistyö” .

4. Palvelu
Jotta verkkokauppa on tehty asiakkaita varten, pitää se toimia 24/7 periaatteella. Asiakas pitää pystyä tilaamaan auton koska vain ja pystyä chattailemaan ammattilaisen kanssa vaikka ke/to aamuyöstä klo 02.15. Kuka autokauppias ratkaisee tähän sopivan ja kustannustehokkaan mallin ?

5. Logistiikka
Jotta verkkokauppa toimii todella hyvin, pitää logistiikka olla varsinaisen verkkokaupan jatke eikä vain osa perinteistä autokaupan jakelutietä. Jos verkkokauppa näyttää jäljellä olevan vain 3 kpl ”Datsuneita”. ei niitä riitä kaikille ja tulee kiire ostaa. Jos kerran tämä toimii vaikka kirjakaupassa, miksi keksiä pyörää uudelleen tai mennä vanhan kaavan ja kalliiden autokauppakivijalkashowroomstandardien mukaan…

6. Oheispalveluiden hankinta
Jotta asiakas saa täyden palvelun nettikaupasta, pitää sieltä pystyä ostamaan myös talvirenkaat, lohkolämmittimet etc. loppurahoitettuna yhdessä auton kanssa. Myöskin liittymäpinnat rahoitusyhtiön pikalainapäätöksiin ja vakuutusyhtiön liittymäpintoihin pitää olla ratkaistu.

7. Palautus
juuri nyt on oikea aika miettiä uutta lopullista kauppakanavaa uusien autojen puolella, koska verkkokaupan säännöt muuttuvat kesällä koskien tuotteen palautusta. Se voi ratkaisevasti avata oven autokaupalle ja auton rahoittaminen ei tässä kohdin olekaan huono vaihtoehto. Lisäksi sillä on aina mahdollisuus parantaa kaupan kannattavuutta.

Joten arvoisat kauppiaat, kuka kirjoittaa seuraavan uuden luvun suomalaiseen autokaupan menestystarinaan optimoiden volyymin, kannattavuuden ja asiakastyytyväisyyden , t. HC ?

kirjoistus julkaistiin myös *Autojengi* blogissa Facebookissa 20.4..2014

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

Pidä blogia WordPress.comissa.

Ylös ↑

%d bloggers like this: